Jure Dragović – dobitnik Rektorove nagrade 2015.
Metković, 25. kolovoza 2015.
Bliži se kraj ljetnim
praznicima i uskoro će više od tri tisuće učenika metkovskih osnovnih i srednjih
škola ponovno u školske klupe. Među njima neće biti oko sto pedeset
prošlogodišnjih maturanata koji će školovanje nastaviti na sveučilištima i
visokom školama izvan Metkovića. Kao poticaj za nastavak školovanja neka im bude
bivši metkovski gimnazijalac Jure Dragović, dobitnik Rektorove nagrade u prošloj
akademskoj godini, s kojim smo napravili intervju.
Jure se 1991. rodio u Splitu i
nedavno je diplomirao na Fizičkom odsjeku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu. Za pet godina završio je Fiziku – Istraživački smjer i
najvjerojatnije će u znanstvene vode.
Tko su bili nastavnici u
osnovnoj i srednjoj školi koji su najviše odredili tvoj profesionalni put?
– Svoje školovanje započeo sam
u Osnovnoj školi Stjepana Radića. Učiteljica mi je bila Jelena Bartulović, a
razrednik od 5. do 8. razreda Rade Lauš. Profesor fizike bio mi je Ante
Dominiković i zapravo sam u sedmome razredu prvi put počeo fiziku raditi više od
ostalih predmeta te je zavolio. U osmome smo razredu došli i do Državnog
natjecanja. Ovom prilikom zahvaljujem profesoru Dominikoviću jer sam zbog njega
zavolio fiziku i krenuo na prva natjecanja.
Kad si bio u osnovnoj školi,
jesi li eksperimentirao i istraživao?
– Nisam prije nego sam počeo
raditi sa profesorom Dominikovićem. Ono što mi je bilo zanimljivo na županijskim
i državnim natjecanjima bili su eksperimentalni zadatci. Profesor mi je davao
raznu opremu s kojom bih kući radio i istraživao. Zapravo, to me i privuklo
fizici i dalo prvi poticaj, isto kao i respekt prema profesoru. Na početku
sedmoga razreda mislio sam: „Joj, sedmi razred: fizika! Morat će se učiti i
raditi“ Dogodilo se na kraju da sam sve to počeo razumijevati i zavolio.
Smatraš li da je upravo tih
pokusa tijekom nastavnih sati malo da bi učenici zavoljeli fiziku?
Da, mislim da je malo. Taj se
problem u Gimnaziji rješava, dobili su laboratorij, Jako je važan
eksperimentalni
rad za približavanje fizike učenicima.
Školovanje si nastavio u
Gimnaziji Metković?
Nakon završetka osnovne škole
upisao sam matematički smjer Gimnazije Metković. Razrednica mi
je bila prof.
Ljiljana Jeličić, a fiziku mi je jedno vrijeme predavao prof. Jure Kvesić. Nakon
njega došla je prof. Angela Jeličić, koju, također, moram istaknuti kao jednu
od bitnih zbog kojih sam se odlučio za fiziku. Uz njih, zaslužna je i moja
sestra Ana Dragović, koja je također profesorica fizike. Razrednica Ljiljana
Jeličić je matematičarka, ali je uvijek gurala tu znanstvenu stranu i
pristup prirodnim znanostima općenito. Matematika je jako važna u fizici.
Što nisi volio u gimnaziji?
– U gimnaziji nisam previše
volio društvene predmete, recimo: likovni i latinski prve dvije godine. To mi je
predstavljalo određen problem, ali kada pogledam unatrag, ne žalim ni za čim što
sam tamo
naučio. Sve izgleda kao
problem dok se uči.
Smatraš li da je sadašnji
gimnazijski program preopširan i da koči one koji se žele usmjeriti
prema nekoj
znanosti?
– Sigurno oduzima jedan dio
vremena koji bi se mogao koristiti malo bolje; recimo meni ne bi smetalo da sam
umjesto pet sati matematike imao sedam ili osam. Da nisam imao likovni, latinski…
Ali, opet, to je
gimnazija, to je opće znanje, opća kultura koju treba usvojiti da bi se iz
gimnazije izišlo dobro potkovanim u svemu pomalo. Možda bi trebala biti neka
matematička
škola da se samo to
razvija, ali Metković je premalen grad za jednu takvu školu.
Kakvo je bilo na Državnoj
maturi?
– Na državnoj maturi meni nisu
trebali hrvatski i engleski jer se nisu bodovali za studij fizike, bilo je
potrebno samo proći ih, ali tu nije bilo problema jer sam imao sve imao petice.
Što se tiče matematike i
fizike na maturi su zadatci bili prelagani u odnosu na one koje smo radili u
gimnaziji pa mi
je matura zaista bila jednostavna. Mislim da onaj tko se ovdje školovao i
završio gimnaziju u Metkoviću kasnije nema problema s polaganjem matematike i
fizike na
studiju.
Kako si izabrao PMF u
Zagrebu?
– Tu je najviše utjecaja
imala profesorica Ljilja i prof. Angela te moja sestra. Bilo je sigurno da ću
ići
na neke prirodne znanosti;
dvoumio sam se između FER-a i Strojarstva, ali sam se na kraju odlučio za Fiziku
jer sam to najviše volio, a i činio mi se logičan kontinuitet. Pala je odluka –
haj'mo vidjeti
taj Istraživački smjer u Fizici.
Izabrao si Istraživački
smjer u Fizici, a ne nastavnički?!
Istraživački je znanstveni smjer
u Fizici i njega sam odabrao jer sam želio raditi na novim stvarima te u jednom trenutku steći i doktorat.
Koliko vas je upisalo prvu
godinu?
– Šezdeset, a sada nas je na
petoj godini, iz moje generacije, desetero koji završavaju. Dosta je veliko osipanje, ali možda to i nije čudno
budući da treba uložit velik trud i rad.
Tijekom studiranja sigurno
si se našao u situacijama kad bi se upitao. „Bože moj, zar se i
ovo uči?!
– Da, ali tako je svugdje. Kao
što sam rekao za gimnaziju da ima „nepotrebnih“ stvari, ima toga i na
fakultetu, no na
kraju se pokaže da ništa od toga nije loše znati.
Jesi li imao kontakta s
kolegama izvana, kakav je koncept, što oni uče i studiraju, je li slično kao i
ovdje?
– Postoje definitivno razlike,
posebno na Fizici, jer kod nas je u posljednjih deset godina došlo do
preustrojavanja.
Kada je došla bolonja stvari su se malo pojednostavnile jer se ispiti
mogu rješavati putem kolokvija. Prije je studiranje bilo jako dugo jer se puno
toga natrpavalo pa su se neki predmeti podijelili. Tako izgleda puno bolje, tako
je i vani. Knjige su velike i opširne, ali
netko vas treba
natjerati da to prođete. Dok se to ne prođe, ne može se postići neko
fundamentalno znanje i razumijevanje same srži. Na kraju, kada pogledam, puno se
radilo, ali
nije to prezahtjevno.
Možda je to zato što se nakon obavljena posla sve čini lakšim. Zaista se sve
isplatilo što sam radilo!
Smatraš da je bolonjski
proces olakšao studiranje, barem na Fizici?
– Da. Prije je bio problem što
su svi predmeti bili dvosemestralni, ništa se nije rješavalo u zimskom
semestru. Sve bi
čekalo do ljeta, onda bi došli ogromni predmeti i hrpa ispita. Trebali bi
mjeseci i mjeseci da bi se to položilo i uvijek bi bio neki zaostatak. Tada je
studij trajao četiri
godine, a
studenti bi završavali za šest zbog borbe s ogromnim ispitima. Danas je to
pojednostavljeno. Recimo, imam svaki semestar po dva kolokvija pa iz toga usmeni
ispit. To se sve da riješiti ako se kontinuirano radi. Prije je to bilo jako
teško, mislim trebalo je naučiti knjigu od 500 do 600 stranica pa ako ima takvih
pet knjiga teško je…
Ima li na Znanstvenom
smjeru Fizike kakvih usmjerenja?
– Nema ako se pogleda studij u
cijelosti, ali na petoj godini imamo izborne predmete koji vode na
neko od područja
fizike. Osnovna podjela je na teorijsku i na eksperimentalnu fiziku koja se
kasnije dijeli na fiziku čvrstog stanja, fiziku elementarnih čestica, nuklearnu
fiziku, biofiziku, kozmologiju, astrofiziku itd. Fizika čvrstog stanja bavi se
materijalima, dok je, primjerice, fizika elementarnih čestica najpoznatija po
akceleratoru u CERN-u na švicarsko-francuskoj granici gdje je prije nekoliko
godina otkriven Higgsov bozon, za čije je otkriće dodijeljena i Nobelova nagrada.
Tijekom četiriju godina svi
imaju skoro isti program studija, a onda su na petoj godini izborni
predmeti?
– Da, imaju i neki mali
izborni predmeti da ljudi čisto vide gdje bi se mogli naći. Zapravo, tek na
petoj
godini odlučuje se o smjeru
fizike.
Kako si se pronašao u
fizici čvrstoga stanja?
– To je bilo na četvrtoj
godini kada slušamo kolegij koji svi moramo položiti – Fiziku čvrstoga stanja.
Zapravo, meni je to postalo najzanimljivije jer je taj dio fizike „najfizikalniji“
od svih. To mi se najviše svidjelo.
Hoćeš reći najopipljiviji?
– Teorijska fizika uglavnom se
svodi na simulacije i raspisivanje kompliciranih matematičkih formula, dok se u
eksperimentalnoj fizici čvrstoga stanja dosta radi u laboratoriju, rukuje se
uzorcima i izravno
se dobivaju
rezultati iz mjernih uređaja. To je ono što je mene zainteresiralo za
eksperimentalnu fiziku.
Što ti je bila tema
diplomskoga?
– Dakle, općenito sam se bavio,
tj. radio u grupi za diplomski koja se bavi magnetskim svojstvima
tvari. Mi u
Zagrebu imamo jedan uređaj koji je jako precizan, može detektirati male promjene
u magnetskim poljima. Ja sam mjerio magnetska svojstva multiferoika bismut
ferita.
Naziv rada bio je Magnetska
svojstva multiferoika BiFeO3 dopiranog gadolinijem.
To su materijali koji su jako
rijetki u prirodi, ti multiferoici i njihov razvoj omogućio bi recimo u IT
industriji
razvoj velikih memorija. Imaju velik potencijal, ali problem je što je ta
povezanost električnoga i magnetskog polja jako slaba. Znanstvenici razmišljaju
ovako: „Aha, imamo bizmut ferite, idemo im dodati malo još nečega i vidjeti hoće
li se ta povezanost pojačati?“ Postoje različiti razlozi zašto se dodaje
gadolinij, a ne neki drugi element, to je bila osnovna ideja. Ja sam
svoj diplomski
radio na jednome takvu materijalu koji su kemičari iz Beograda donijeli na naš
fakultet. To sam radio s profesorom Damirom Pajićem, docentom na Fizičkom
odsjeku u Zagrebu.
On ti je bio i mentor za
diplomski?
– Da, njemu sam se javio
početkom akademske godine 2014./2015. zato što on radi u takvom laboratoriju, on
je „čvrstotanac“ koji se bavi fizikom čvrstog stanja. Prvo sam radio seminar,
iza toga
se pojavila želja za
diplomskim. Budući da smo imali prilično vremena, a ja sam bio angažiran, radili
smo i taj rad za Rektorovu nagradu. Zapravo, počeli smo istraživati još jedan
materijal pa „ako ispadne nešto – ispadne…“
Je li taj rad za Rektorovu
nagradu bio nastavak, proširenje tvoga diplomskog?
– Ne, ljudi to rade, ali
generalno u propisima piše da to ne smije biti vezano za diplomski rad jer bi
onda svi za to predavali radove. Moj mentor je rekao da on ne želi da ga netko
proziva, rekao je:
„Idemo mi
raditi nešto novo, ako iziđe nešto novog materijala - izvrsno!“
Ispitivali smo magnetska
svojstva spinskoga stakla, posebne vrste materijala koji je bitan za
fundamentalno
razumijevanje fizike. To su komplicirane magnetske strukture gdje na niskim
temperaturama dolazi do stvaranja „nereda“, odakle i potječe analogija sa
staklom, što dovodi do
zanimljivih
fizikalnih fenomena. Te fenomene pokušao sam objasniti postojećim modelima u
radu koji sam predao u travnju ove godine, za što sam i dobio Rektorovu nagradu.
Gdje je bila svečana
dodjela Narade?
Svečanost dodjele Rektorovih
nagrada odvijala se na FER-u 18. lipnja, dan prije moje diplome.
Rektor Damir
Boras podijelio je stotinjak nagrada ljudima sa Sveučilišta u Zagrebu.
Poznato je da mnoge firme
prate razvoj potencijalnih, mladih znanstvenika na fakultetima.
Je li te tko
kontaktirao?
– Nažalost, ne. Na Fizici je
općenito problem što većina ljudi dobije ponude prije završetka fakulteta,
na primjer
ponude istraživačkih centara. Ja bih vrlo vjerojatno trebao ostati na Fakultetu.
To je stoga što nas je izrazito malo, a kod nas u Hrvatskoj nema velika
istraživanja i ulaganja u nove materijale. Toga izvan Hrvatske ima jako puno.
Ali, dobro je što se tiče moga poziva to što
se svi zaposle.
Neki od mojih kolega idu u banke obračunavati i računati, ali od moga naraštaja
to ne želi nitko. Uložilo se dosta vremena u fiziku da se ona tek tako ostavi.
Ti ćeš nastaviti kao
znanstveni novak na Sveučilištu?
– Takav je plan. Bilo je i
nekih mogućnosti za odlazak izvan Hrvatske, ali vidjet ćemo…
Kako točno glasi tvoja
titula?
– Ja sam magistar fizike, mag.
fizike, to bi na engleskome bilo msc. In Phisics, sada bih trebao
raditi taj
doktorat i možda za četiri godine budem doktor fizike.
Trebat će ti četiri godine?
– Prije je proces trajao šest
godina, ali onda se vidjelo da to vani ide brže pa su i kod nas odredili da
doktorat traje
četiri godine.