Pod geslom — POČETAK NOVOGA SVIJETA —
održava se u Zagrebu i Mariji Bistrici Marijansko-marijološki kongres.
To je događaj od velike važnosti. Prema riječima zagrebačkog
nadbiskupa dra Franje Kuharica to je »specijalna milost za naš
hrvatski narod, za našu sadašnju vjersku situaciju i za duhovni
napredak čitavo istočne Europe. Hrvatski narod je kršten prije 1330
godina. Od svog početka bio je uvijek Marijin. Naša prva crkva bila je
Njoj posvećena. Naš prvi lik, bio je Marijin lik ...«
Stoga je cijelu Domovinu Hrvatsku zahvatio
val oduševljenja i velike nade. Marijina svetišta puna su Marijinih
štovatelja. Molitve koje se dižu idu za mir, jedinstvo, napredak,
slobodu, te jaku i nepokolebljivu vjeru našeg naroda, koji je uvijek
bio spreman na žrtvu kad je bila u pitanju vjera i Domovina.
Posebno smo sretni što je duša i organizator
ove velike proslave naš zemljak franjevac o. fra Karlo dr Balić,
poznati svjetski teolog. Kao priznati medievalist i skotist, kao
jedan, od najvećih mariologa našega vremena, napose kao spretni
organizator i ideator velikih svjetskih međunarodnih kongresa, pronio
je svijetom hrvatsko ime i katoličku vjeru.
I naša župa pridružila se je ovom velikom
slavlju. Posebno su proslavljene Marijine svetkovine kroz ovu godinu.
Hodočastili smo u centralno svetište nese Nadbiskupije — Sinj.
Spremamo početkom rujna hodočašće u najveće Gospino svetište na
svijetu — Lurd.
Pridružimo se molitvi stotine tisuća naše
braće, da Marija ostane i dalje majka naše Domovine. Neka u ovoj
godini otvori široko svoje srce i otvori izvore svoje majčinske
ljubavi. Neka Ona zaista bude za cijeli svijet, a posebno za naš
hrvatski narod
— POČETAK BOLJEGA SVIJETA.
fra. Mario
PROROCI
Budući da je sv. Ilija PROROK zaštitnik naše crkve i našeg grada, dobro je
da vidimo značenje te riječi.
Kad mi u hrvatskom jeziku spomenemo riječ prorok, onda odmah, i to
isključivo, mislimo na čovjeka koji zna gledati u budućnost i unaprijed
kazivati stvari što se imaju dogoditi. I svi su narodi i sve civilizacije,
kao rimska i grčka, tako egipatska i babilonska imali takve ljude. Zvali su
ih vrači, vračari, magioničari, vidioci i slično. Ali biblijski pojam
proroka ne znači samo to i ne uvijek najprije to. Prorok u Starom i Novom
Zavjetu ima svoje specifično značenje. On se podosta razlikuje od poganskog
vidioca. Prorok u Sv. Pismu znači također onoga koji govori unaprijed, ali u
isto vrijeme taj pojam uključuje u sebi jednu novu, čisto svetopisamsku
karakteristiku: prorok je naime onaj koji govori u ime nekoga drugoga, ovdje
u ime Jahve, u ime Boga Sabaota, u ime Svevišnjega. Zato u knjigama proroka
nailazimo na ove izraze: »Riječ je Gospodnja«, »Ovako govori Gospod«, »Riječ
je Jahvina« i dr. To je očit znak da proroci žele reći kako njihov govor
nije ustvari njihov, nego Božji. Oni su neka vrsta instrumenta kojim se Bog
služi da priopći svoju misao čovjeku.
Proroka je u Izraelu bilo uvijek. Tako u sv. Pismu čitamo da je već Abraham
bio prorok i da je Mojsije izvor proroštva. Nešto kasnije, krajem sudačkog
razdoblja židovske povijesti, govori se o sinovima proročkim. Kasnije svete
knjige daju savršeni opis proroka. Oni su ljudi kojima je došla Božja riječ,
oni su vizioneri, Božji ljudi — kako se to najčešće kaže o Iliji. A takvih
Božjih ljudi — vizionera ima u povijesti židovskoga naroda mnogo.
Najpoznatiji su Ilija, Ezekijel, Jeremija, Izaija, Ozej. Dužnost i«i je da
upravljaju narodom u moralnom smislu riječi, da ga sokole i hrabre, da
kažnjavaju prestupnika Božjih naređenja (sjetimo se samo kako je Ilija
poubijao Balove svećenike!), da pomažu ju kraljeve i da ponekad vrše službu
kako duhovnog tako i političkog vođe naroda, te tako pripremaju i predskazuju
dolazak najvećeg proroka među prorocima — Isusa Krista. Prva je proročka
dužnost dakle da čuvaju čistoću vjere u jednoga Gospodina Boga i Stvoritelja
i da u najtežim momentima povijesti svoga naroda (kao što je to babilonsko
sužanjstvo na pr.) upozoravaju narod da će Mesija doći spasiti ga. Na
poseban pak način proroci zagovaraju svoj narod pred Bogom.
Babilonski su proroci dakle prije svega duhovni svjedoci a njihova uloga na
drugim područjima bilo predskazivačkom, bilo socijalnom, bilo političkom
nije drugo nego logična posljedica njihove vjerske i moralne akcije. To je
ta centralna točka koju uvijek valja imati na pameti ako želimo razumjeti
stvarnu veličinu i značenje proroka među kojima Ilija zauzimlje jedno od
prvih mjesta.
ŽUPNIK
ŠTO UZNEMIRAVA SUVREMENOG
ČOVJEKA?
Suvremeni čovjek, tko je zapravo on i
što se s njim događa? Svakog dana susrećeš čovjeka koji žuri naprijed,
nastoji da se utopi u bučnu rijeku života, ali uvijek zamišljen. Često
prelazi rukom preko čela u uredu, u ulici, u tramvaju, na zabavi.
Svatko od nas je uznemiren svojim
mislima i problemima, svatko od nas je uznemiren na svoj način i
svojim specifičnim problemima, ali što to uznemirava suvremenog
čovjeka ako zanemarimo one sitne ljudske probleme, koji se svakoga
dana rađaju i nestaju?
Da li je on uznemiren najviše tim da
postane i ostane suvremen čovjek ili je uznemiren kao čovjek svjestan
jednog kaosa, jedne opće uzavrelosti u masama? Pita li se kamo srlja
ovo more ljudi koji svakog dana prolaze ulicama, svjetskim metropolama
i raskrsnicama kao i ljudi koji u džungli traže spas dane postanu
žrtve bojnih otrova?
Suvremeni čovjek uznemiren je svim što
ga okružuje i još dalje. Nije taj čovjek uznemiren zbog onoga što se
događa drugima jer ga plijeni osjećanje plemenitosti i briga za druge.
On je naviše uznemiren zbog sebe, jer smo svi mi pomalo egoisti. Mi
žalimo druge i ponekad ih stvarno žalimo, ali taj bol, to je naš
vlastiti bol i osjećamo potajni užas da se to ne dogodi i nama.
Usprkos časovitom blagostanju koje ga okružuje stan, topli dom, djeca,
kola, ugled, karijera... on je uznemiren. Uznemiren je da se taj
njegov raj ne sruši. Još jučer su njegovog prijatelja odnijeli u
bolnicu. Njegove stanice rastače »rak«. O kako je teška i bolna ta
riječ. I očajna i grozničava. Da bi bilo lakše više se ni ne
upotrebljava. Lakše je govoriti o »carcinomu««, »miomu uteri« i
slično, iako svi znamo da ako nae obilježite bilo kojim od ovih ili
sličnih izraza svi krećemo u istom smjeru, netko brže, netko sporije.
Liječnik nakon pregleda sa patvorenim smiješkom kaže pacijentu koji
vapi »Spasite me«: »Budite bez brige. Sve će biti u redu. Siguran sam
da nije maligno oboljenje.« On odlazi, a pacijent sav sretan zbog
lažnog osmijeha, zbog lažne nade i dalje se zavarava. I dokle će sve
to ići tako dok svi oko njega znaju da se s njim mogu oprostiti. Teško
je saznanje, a teška je i zabluda. Čovjek je uznemiren.
Nije u pitanju samo to. Suvremeni
čovjek zna da ako gori Istok i Zapad da i oko njega neće ostati sve
mirno. Ako je okolo vatra, on mora osjetiti makar dim, a hoće li to
sve jednom planuti? On se boji zbog očuvanja svega onoga što ima i
uživa, a u tom vrenju više ništa nije sigurno.
U jednom trenutku čovjek postaje
svjestan, da i on sam u sebi nosi klicu svoje propasti, i carcinom i
infrakt, i tugu i očaj, i borbu i onaj dio čovjeka, koji se ne bi
mogao nazvati čovjekom. Sve to je u njemu i on se ipita što će prije
početi da ga rastače, što će se prije aktivirati u korist njegove
propasti?
Daleko od toga da će on propasti i da
će svijet potpuno izumrijeti, ali svakim danom propada po jedan dio
čovjeka i to je ono što ga uznemirava.
ROZA
DALI SU MJESTO
VIJENCA ZA FOND SIROMAŠNIH 50 DINARA
Rođena u Novim Selima od dobrih
kršćanskih roditelja s osmero djece, Anka se nije razlikovala od
ostalih. Možda ipak po nečemu? Da, Anki je bilo određeno da ostavi
svoje drago selo i poslije osnovne škole ode na daljnje školovanje
najprije na Vis kod svoje udate sestre, a kasnije u Sarajevo gdje je
kod časnih sestara Kćeri Božje Ljubavi završila Učiteljsku školu 1920.
god. i odmah dobila učiteljsku službu u svom rodnom mjestu.
U Novini Selima ostaje samo godinu dana
i dobiva premještaj u Drvenik kod Makarske. Iako lošeg zdravlja, Anka
je premještena u Krvavicu kod Makarske, gdje ostaje punih pet godina.
Ovdje živi među svijetom koji od nje vidi samo dobra djela milosrđa:
posjećivanje bolesnih, čini dobro siromašnima i bijednima. Poslije
odlazi u Makarsku odakle u Plinu Zavalu, te opet u Makarsku, zatim u
Vrgorac i konačno u Metković 1938. godine gdje radi samo godinu dana.
Podmukla bolest ubrzo je narušila njeno nježno zdravlje, te je
podnijela s velikom ustrpljivošću tešku operaciju u svibnju 1939. god.
Do listopada se liječi u mostarskoj bolnici i na Rebru u Zagrebu, pa
opet kod kuće.
Život Ankin je brzo sagorijevao, te je
u listopadu iste god. predala svoju dušu Bogu za kojega je živjela,
radila i trpjela ovdje na zemlji.
U svim mjestima svoga učiteljevanja
ostavila je duboke trajne uspomene kod povjerene djece kao i kod
odraslih ljudi.
U Krvavici,
Makarskoj, Plini Zavali i svugdje imala je na brizi siromašne s kojima
je dijelila svoj dnevni obrok. Žrtvovala se da od djece učini dobre i
korisne članove zajednice. Primjerom im je to pokazivala: živjela je
pravim kršćanskim životom. U Makarskoj je svaki dan pohađala sv. Misu
i pričešćivala se u franjevačkoj crkvi. Činila je Uru klanjanja svaki
dan u mjestima gdje je u blizini imala crkvu. Molila je Anka svaki dan
oficij koji mole redovnice, također i krunicu. Imala je knjižicu za
razmatranje koju joj je posebno svojom rukom napisao pokojni o. ANTE
ANTIĆ, njen ispovjednik i duhovni vođa. šteta što se njezin Dnevnik
izgubio. Bio je kod pok. o. Ante Antića, koji je imao namjeru poslije
Ankine smrti napisati njen životopis, no kroz rat ga je predao u ruke
kćeri pok. D. S. iz B. V. a ova je udata u Zagrebu. Kad je Dnevnik
tražen (tražila jedna nećakinja pok. Anke) rekla je dotična da ne zna
za nj. To se ne da prežaliti.
U teškoj
Ankinoj bolesti tri puta je dolazio o. Ante Antić. Svaki put je
brzojavno molila njena nećakinja da dođe o. Ante. I tako se upravo ono
jutro 4. X 1939. god. spremao o. Ante za povratak u Makarsku, nakon
što je Anku pripremio na smrt. Međutim, u noći je kod Anke nastalo
naglo pogoršanje. Dan prije, na sv. Tereziju, donio joj je buket
crvenih i bijelih ruža njen učenik Domagoj Gabrić (bratić misionara o.
Ante Gabrića). Bila je presretna. Tada je Anka rekla: »Sveta Terezija
je poslala vidljiv znak pa će i ono drugo ...« Mislila je svakako na
zdravlje, jer je željela živjeti. Tu noć je dežurala sad već pokojna
s. Nada i Ankina nećakinja. Dvije Ankine sestre su malo prilegle.
Najednom se nećakinji učinilo da se Anka promijenila. Brzo je zvala
svoju majku i tetu da ustanu. Odmah su došle i nećakinja je počela
moliti glasno molitve za umiruće. Anka je rekla: Sve vas manje
vidim... glasnije moli... sve vas slabije čujem ...« i umrla je kao
ptić, mjesecima izmučena teškim bolovima. Brzo je došao njen bivši
učenik, sada svećenik i kanonik u Dubrovniku, don Mirko Talajić.
Izmolio je molitve... i sve je bilo gotovo...
Nekoliko
dana prije smrti željela je Anka da dođe njena nećakinja koja je
učiteljevala na našem poluotoku. Tada je redom svakoga od ukućana
posebno k sebi zvala i svakome ponešto rekla. Svima zajedno je kazala:
»Nije mi žao umrijeti, već mi je teško vas ostaviti i doći na sud
Božji...«
Tako je 4.
listopada 1939. godine noću u jedan sat između blagdana sv. Male
Terezije i sv. Franje ispustila svoju plemenitu dušu ova velika
patnica i poletjela u krilo Nebeskog Oca.
Sav svoj
život posvetila je Anka kao žrtvu za svećenike. Veličanstveni sprovod
s petoricom svećenika na čelu s pok. o. Antom Antićem, s mnoštvom
svijeta, Osnovnom i Građanskom školom sa svojim učiteljima i
nastavnicima kao i kolegicama izvana: Nikicom Petrov iz Sinja,
Dragicom Carić iz Dugopolja i Ankom Staničić iz Baške Vode — bio je
najvjerniji dokaz koliko je Anka bila cijenjena od svih koji su je
poznavali.
Anka je
željela da se pokopa uz svoje drage roditelje pokraj crkve sv. Ante u
Novim Selima, što je i učinjeno.
Odmah
poslije Ankine smrti izdao je spomen-sličice s njenom fotografijom, o.
Ante Antić. Zbog svega toga rodbina pok. Anke nosi trajno u svojim
srcima duboke osjećaje zahvalnosti i poštovanja prema pokojnom ocu
Anti Antiću. Nećemo li ih možda, jednoga dana gledati na oltaru!?!
Anka i
Miljenka
JESTE LI ZNALI?
Nedavno
je izišlo monumentalno djelo: Nikola Tavelić — prvi hrvatski svetac.
Glavni urednik jest naš suradnik fra Gabrijel—Hrvatin Jurišić. U tom
djelu je i članak našeg poznanika dra fra Karla Jurišića: Katalog
hrvatskih Božjih ugodnika. U tom katalogu pod brojem 252 nalazi se i
Anka Bebić, a pod brojem 263 fra Stanko Petrov.
IVANJSKI »SVITNJACI«
Po svu noć gore na
brdima mojim:
Plamenom žarkim samo
nebo krase,
Zvijezde ih sjajem
osvjetljuju svojim ...
I tek pred suncem
nečujno se gase
Kad oni plamte —
suza kradom blista
U zjeni starca, u
djetinjem oku;
Ovo su ona svjetla
prva, čista,
Što nose sobom mir,
radost duboku!
I za njih granje
skupljali smo s puta
Da plamen im se ne
zgasi do zore,
i držeći se
majčinoga skuta
Gledasmo gdje se
plamenovi bore:
Koji će ljepšom
svjetlošću da sine,
Koji će u noć tamnu
duže sjati ...
l duša mi se s njima
k nebu vine
Želeći svima svu
ljepotu dati.
A iz njih iskre
vrcale bi sjajne,
Ko da su zvijezde s
visokoga svoda,
Majke su priče
šaptale nam tajne;
Slušasmo drhtaj
vilinskoga hoda.
Još oni uvijek na
brdima gore,
I sjajem svojim samo
nebo krase;
Sa njima bdijem,
moleći do zore ...
I tek pred suncem
nečujno se gase.
S. Marija od Pretv. Srca
SJETIŠE SE
»ISKRE«
Katica Jurjević i Stojan Vučićević (100 din), Metkovska
kolonija iz Johannesburga 35 dolara.
Hvala!
45. OBLJETNICA OSNIVANJA
ODBORA ZA IZGRADNJU
HRVATSKOG SELJAČKO KULTURNO-PROSVJETNOG DOMA U DOLJANIMA
Doljani, malo, ali čuveno mjestance pokraj
Metkovića ove godine slavi 45. obljetnicu osnivanja Odbora za gradnju
Hrvatskog seljačkog doma i 25. obljetnicu, kad je njihov dom dobio
krov. To je zaista izuzetni jubilej, koji bi trebali ljudi ovoga sela
u Hercegovini dostojno proslaviti.
Upozoren od Luke Mustapića na ovu značajnu
obljetnicu, uz pomoć mještana, posebno starijih ljudi, te knjiga koje
sam našao u Šimuna Popovića, osvrnuo sam se na ovaj događaj.
POKRIVANJE DOMA U DOLJANIMA 1936.
Nacionalno pitanje u tome mjestu početkom ovoga
stoljeća pomalo je zamiralo. Vladavina cara Franje Josipa nije puno
vodila računa o tom pitanju. Osim nekoliko učenijih ljudi, malo ih je
bilo, koji su bili upućeni u ovu stvar. Tek dvadesetih godina ovoga
stoljeća, počelo se je više isticati hrvatstvo i govoriti o njemu.
Tih godina u Doljanima se osniva Hrvatska pučka
stranka, koja mnogo pomaže buđenju hrvatske svijesti. Ljudi se sve
više zanimaju, čitaju se knjige i novine. Narod je počeo kulturno i
nacionalno jače disati.
1925. god. odlučeno je osnovati Hrvatski
seljački tamburaški zbor. Zanos za učenje nota bio je velik. U kući
Luke Matića učilo se navečer. Paviša Gabrić iz Metkovića dolazio je u
Doljane i mlade Doljance učio svirati.
Selo se je probudilo. U to doba Stjepan Radić
zauzima važno mjesto. On preporuča osnivanje Hrvatskih seljačkih
domova. Doljanci se odazivaju pozivu velikoga hrvatskog Vođe. 1926.
oni osnivaju Odbor za gradnju Hrvatskog seljačkog doma u ovom malom
mjestu na granici.
Prva sjednica održana je na Sv. Josipa 1926. Na
njoj je izabran i Odbor za izgradnju doma. Za predsjednika je izabran
Pero Krešić, za potpredsjednika Jozo Raič pok. Mate, za tajnika Ivan
Bulum, a za blagajnika Mato Vekić.
1927. osnovan je nadzorni Odbor u sastavu: Miso
Vekić pok. Luke, Nikola Raič pok. Ante i Šimun Popović Matin. Pravila
su izrađena. Članarina je bila 10 dinara.
1928. mjesto Ivana Buluma koji se zahvalio na
tajništvu izabran je Ante Raič. Financije su bile malene. Broj članova
se nešto povećao, ali se je plaćalo samo pet dinara.
1929. kupljeno je zemljište. Razgovaralo se je
s Ivanom Oršulićem. Trebalo je naći pogodno mjesto u sredini sela.
Blinja nije bila zgodna.
1930. sklopljen je ugovor s Božicom Matić.
Početak rada i prva poluga udarena je 8. X 1930.
Početak je bio težak. Stari nisu vjerovali da
će se to sve ostvariti. Mladost, s kojom su se Doljani uvijek ponosili
nije popuštala.
Radi se punom energijom. Izabran je i novi
predsjednik Andro Raič.
1931. bira se novi upravni Odbor. Kupuju se
knjige za skupljanje dobrovoljnih priloga. Ivan Oršulić i Grgo Vekić
idu u Split da bi nešto skupili. Akcija nije uspjela.
Prolaze dani i godine. Dosta se čekalo na
rješenje. Punih pet godina Doljanci čekaju da vide svoj dom pod
krovom. I napokon za Božić 1936. on su slavili slavlje. Hrvatska
trobojnica zalepršala je na krovu njihova doma. Veselju nije bilo
kraja. Banket, igra... pjesma je odzvanjala selom. Badnjak nikad
svečaniji. Sve po starom običaju.
1939. kupljen je radio. Tko je želio slušati
morao je plaćati pola dinara.
Dom je postao središte sela. Na sve veće
blagdane on je bio središte igre i zabave. Ne samo Doljanci, nego i
sva okolna mjesta dolazila bi na zabavu. Udaljenost je bila velika. Od
Trebižeta do Komina ljudi su znali za ovaj dom.
Ratno vrijeme kao i svugdje učinilo je svoje.
Pjesma je umukla. U zgradi su stanovale Metkovske izbjeglice, kojima
su Doljanci učinili bratsko gostoprimstvo.
Poslije rata trebalo je dom popravljati. Svatko
je želio da ponovno oživi i da se u njemu čuje pjesma.
1959. nešto je popravljen zaslugom Bože
Mustapića.
1966. postavljeni su zastori, kupe, prozori...
1971. omladina je pokrenula akciju da bi se
nešto učinilo, I zaista neke su stvari popravljene. Čini se, da će taj
dom opet oživjeti.
IZGLED DANAŠNJEG DOMA U DOLJANIMA
Stari Doljanci upozorili su me da ne zaboravim
spomenuti Ivu Nalisa, Vladu i Niku Frankovića, Jaku Golijana, Ivu
Veraju, Marka Bušića, V. Vukosava i ostale koji su uvijek bili pri
ruci, kad je trebalo pomoći, da se nešto učini, za ovaj pothvat.
I tako se Doljanci nadaju... Vjeruju u svoju
omladinu, koja zna cijeniti žrtve svojih starijih. Nije li trenutak da
to pokaže? I jedni i drugi žele, da Dom ponovno oživi i postane
kulturno-zabavno središte njihovog mjesta.
m. j.
fra Lukine »LIKARIJE RAZLIČITE«
Fra Luka Vladimirović potječe iz poznate
porodice neretvanskih knezova Vladimirovića. Rodio se je u Vladincu (Sladinac)
od oca Jurja i majke Dominike Tadić 1718. g. Učio je u Rimu i Bolonji
i položio ispit iz različitih grana filozofije i teologije. Bio je
apostolski poslanik, propovjednik i profesor u šibenskom samostanu.
Umro je u Zaostrogu 8. listopada 1788. g.
Fra Luka u jednoj knjizi (Likarije priproste)
nazivlje samoga sebe »knez i vitez«, »poglavica rimski i bosanski«,
»vlastelin od stari vikova neretvanskog«, »u oba zakona podpuno
naučitelj kriposni«.
Ivo Smoljan u knjizi »Neretva« (Zagreb 1970,
str. 105) piše da je fra Luka po svoj prilici bio franjevac. Ne po
svoj prilici, nego doista bio je redovnik franjevac i svećenik. Neko
je vrijeme bio i župnik u franjevačkoj župi Šibeniku Varošu, i to dva
puta 1755—1757. i 1759—1763. g.
Fra Luka je bio plodan pisac. Napisao je
petnaest djela na hrvatskom, talijanskom i latinskom. Knjige su mu
vjerskog i svjetovnog sadržaja. Povijesne knjige ne odlikuju se
ispravnošću. Pisao je pod različitim i mnogim pseudonimima. Poznata mu
je knjiga »Likarije priprostite« koju je štampao u Veneciji 1775. g.
Dušan Berić pišući o knjizi »Različite likarije
od Petra Bartulovića-Puovića veli: »U zdravstvenom pogledu Dalmacija
je u prošlosti bila najkonzervativnija i najnaprednija u punom
značenju riječi.« (Iz hrvatske medicinske prošlosti, Zagreb 1954, str.
227). Bila je najnaprednija jer je u gradovima i među imućnijim
slojevima evala medicinska znanost. Bila je najkonzervativnija jer
prosti puk u zdravstvenom pogledu nije raspolagao ni najosnovnijim
sredstvima, i obični je čovjek oduravao od liječnika i apoteka.
Ipak ni prosti puk nije bio bez ikakvih
sredstava za liječenje. Budući da je obični puk bio vrlo religiozan,
on se na poseban način pouzdavao u Božju pomoć u svojim bolestima.
Zato je obični vjernik išao svećenicima da se mole za njegovo
zdravlje. Prema starim dalmatinskim statutima svjetovnjacima je bilo
najstrože zabranjeno liječenje uz pomoć vraćanja, ali nema nikakva
znaka o zabrani liječenja uz Božju pomoć sa strane svećenika.
No ni obični puk nije potpuno zanemarivao
uzimati lijekove u svojim bolestima. Ljekarsko je znanje redovito bilo
i ostajalo u pojedinim obiteljima i prelazilo je od oca na sina. Vrlo
važnu je ulogu imalo pučko liječenje pomoću ljekovitih trava. Ljudi
koji su se bavili liječenjem pomoću trava nazivali su se »herbari«
Herbariji su um ječe liječenja učili od iskustva naroda i svoga
osobnog iskustva.
Među herbarijima posebno se ističu katolički
svećenici To znači da su katolički svećenici ne samo molili Boga za
ozdravljenje svojih vjernika, nego su svoje vjernike liječili i pomoću
ljekovitih trava.
Do danas su sačuvani mnogi zbornici pučkog
liječenja takozvane »ljekaruše«. Te su ljekaruše napisali redovito
svećenici. Neke su od njih bile i štampane. U Dalmaciji su poznate
dvije štampane ljekaruše iz 18. stoljeća. Prvu je napisao naš fra Luka
Vladimirović, a drugu don Petar Bartulović-Puović iz Makarske. Ovaj
posljednji je gdjekoje lijekove skoro prepisao iz fra_lukine ljekaruše.
Vrlo je zanimljivo da je Neretvanac prvi
napisao i štampao medicinsku knjigu kod nas u Dalmaciji, i to na
hrvatskom jeziku. Kao svećenik ljubio je svoj narod i želio mu je
pomoći u duhovnom i tjelesnom pogledu. Kao što je znao poučavati kako
će vjernici sačuvati duhovni život, tako je nastojao da mu pomogne i u
tjelesnom životu.
Fra Luki se prigovara da je bio megaloman,
častohlepan, da je teško podnosio slavu svoga subrata fra Andrije
Kačića Miošića. Taj prigovor nije bez razloga. No uza sve to fra Luka
je bio čovjek širokih pogleda, prožet ljubavlju za svoje pleme, svoj
kraj, svoju Neretvu. Mnogi njegovi pseudonimi pokazuju da je volio
nazivati se Neretvaninom. Zaslužuje pohvalu što je svom narodu htio
biti duhovni i tjelesni liječnik.
Dr fra Milan Šetka
Vjera je temelj moralnoj kulturi. Vjera uopće, a kršćanski nauk napose
je temelj odgoja. Kršćanske crkve i sve javne vjerske zajednice
posvema su slobodne u naučavanju vjere.
Stjepan Radić
BISTA STJEPANU RADIĆU
Stota obljetnica rođenja Stjepana Radića proslavit će se i u Metkoviću
otkrivanjem biste na mjestu gdje je Stjepan Radić 16. srpnja 1926.
godine održao govor na velikom narodnom zboru Donjeg Poneretavlja —
zaključeno je na nedavno održanoj sjednici Upravnog odbora ogranka MH
u Metkoviću.
Tom prilikom Ogranak MH priredit će svečanu akademiju na koju će biti
pozvani istaknuti znanstveni radnici MH iz Zagreba da govore o djelu
Stjepana Radića, a društveno-politički radnici općine Metković bit će
pozvani da govore o našem današnjem političkom trenutku.
U
Metkoviću živi dosta staraca koji se sjećaju dolaska Stjepana Radića u
njihov grad i govora kojeg je tom prilikom održao. Oni će biti pozvani
na svečanu akademiju da evociraju uspomene na velikog sina hrvatskog
naroda čija je stranka u ovom kraju imala oko 98% svojih pristaša.
Tako će se i ovo malo mjesto na hrvatskom jugu uključiti u lanac
proslava koje hrvatski narod organizira svom velikom sinu.
I. J.
KRATKO RAZMIŠLJANJE
Završilo je dvanaest godina vjeronauka. Mnogo je toga naučeno. Počevši
od elementarnih vjerskih pitanja do opće ljudsko etičkih problema.
Vjeronauk? Ne, on se ne smije shvatiti kao neko nerazumno učenje
pojedinih definicija i molitava. To je nešto više i ljepše. To je
uspostavljanje prijateljstva između polaznika i njegovog kolege,
između polaznika i njegovog prijatelja Krista.
Istina je, da je bilo vrijeme, kada se trebalo potruditi naučiti
pojedine stvari, ali i tada se pristupalo tako da se Bog shvati kao
Otac koji voli i ljubi, prašta i čeka. Sve je to utjecalo da se
formiramo kao ljudi koji trebaju imitirati Onoga koga su željeli
shvatiti i razumjeti i koji su željeli njegovu nauku ljubavi
konkretizirati.
Svi mi, koji smo pohađali predavanja subotom, zahvaljujući izboru
tema, načinu pristupa našeg vjeroučitelja prema nama mladima koji je
bio prijateljski i dobronamjeran, mogli smo uvidjeti, kako je
kršćanstvo lijepo i puno sadržaja, kako je Krist dobar i blizak
svakome.
ZGRADA S VJERONAUČNIM SALAMA U METKOVIĆU
Paralelno s vjeronaukom, jedan dio učenika gimnazije završio je i
Veliku maturu. I vjerski i naučni horizont nam se otvorio. Mi polazimo
u svijet sa jednim depozitom, kojeg treba i dalje puniti. Jedino tako
moći ćemo koristiti Bogu i našem narodu.
Mario Gabrić
BOŽE, TREBAM TE!
Svijetlo se gasi, misli lutaju i traže
moje srce sad sve teže diše
al' vjerujem u čudo,
jer moje oči žele da Te vide.
Bože, trebam Te, ja
Te stvarno trebam.
Čujem gitaru, svira u daljini...
Pjesma je tužna i moje oči plaču.
Divna je to muzika,
muzika misli koje lutaju i traže
i tko zna, da U će naći ono što traže?
Bože, trebam Te, ja
Te stvarno trebam.
Moje ruke lutaju u mraku
Ti si tu, a ipak Te nema.
Trebam Te više no ikad prije,
jer osjećam nešto što se ne osjeća uvijek,
osjećam ljubav.
Vidim svijetlo iako
ga nema.
čujem pjesmu iako je nema.
Bože, trebam Te, ja
Te stvarno trebam.
Znam,
voljeti nekog znači naći sebe,
i zato moje misli lutaju i traže
i jednog dana će naći mene,
naći moju ljubav,
moju vjeru, i ono
sto već godinama traže.
Bože, trebam Te, ja
Te stvarno trebam!
C. G.
VJERA I TRADICIJA
Razlikujmo dragi prijatelji svoju vjeru od vjerske tradicije n našem
gradu. Mi vjerno čuvamo naše tako lijepe vjerske običaje, ali čini mi
se zaboravljamo vjeru.
Veoma smo gordi kad čujemo izraze divljenja svojih prijatelja i
dušobrižnika, koji znaju da se čuvanjem tradicije čuva ono izvorno i
na j vri jedni je u jednom gradu, ali pri tom zaboravljamo da naša
crkva izuzev velikih blagdana nije uvijek prepuna.
Naša crkva, ona divna kamena ljepotica, što uzvišeno dominira nad
Metkovićem postaje prevelika.
Često puta doživim tjeskobu kad razmišljam o ovoj stvari. Sastajemo li
se u tako malom broju zato što ne znamo da je na svakom našem sastanku
prisutan naš Otkupitelj kada se sastanemo u Njegovo ime, ili zato što
nas odveć malo u Njega vjerujemo? Sam broj prisutnih vjernika i nije
još ono što zabrinjava. Što reći o sastavu prisutnih vjernika po
starosti i spolu? Djeca i stariji vjernici glavnina su prisutnih na
nedjeljnim svetim misama, a u prosjeku ima mnogo više žena nego
muškaraca. Gdje su mladići i djevojke? Ne možemo reći da ih nema, ali
koliko bi ih moglo još biti? Zar muževi kuhaju nedjeljom ručak? Jesu
li sve naše bake udovice?
Teško je objasniti činjenicu da u našoj župi ima prilično velik broj
vjernika, koji u hram Božji dolazi samo jednom ili dvaput godišnje.
Uzroci imaju sigurno dubok korijen, ali nisu neotklonjivi. Potrebno je
samo postići da im crkveni ambijent, prisutnost presvete Euharistije i
svećenika u zajedničkoj molitvi s vjernicima prestane biti stran. Oni
se pojave u crkvi kada se pred oltarom Gospodnjim mogu naći zajedno s
mnoštvom jednako vjernih sugrađana. Svi odreda cijene naše vjerske
običaje i žučljivo protestiraju ako se ponešto neznatno izmijeni, po
čemu bi se moglo zaključiti da ili malo poznaju svoju vjeru ili im je
vjera vezana samo uz uspomene i običaje. Kod tih vjernika se teško
može i zamisliti formiranje plemenite i altruističke duše po uzoru na
Krista. Krist nas uči ljubavi, dobroti, blagosti i kaže da ga
nasljedujemo. Takvo savršenstvo nemoguće je postići bez izravne božje
pomoći. Prisutnost kod svete Mise nije dovoljan uvjet za postizavanje
milosti. Mi sami moramo otvarati svoja srca pred Gospodinom i čim smo
mu bliže tim više osjećamo toplinu kojom nas prožima. Svi znamo po
kucajima svoga srca da smo mu najbliže kad iskreno pristupimo njegovu
žrtvenom stolu. Tko to često ne čini teško to može ikada učiniti.
Intenzitet vjernosti Kristu može se donekle usporediti s letom aviona.
Dok avion radi dotle samo ide naprijed na istoj visini; hoće li se
dizati mora dobro zahuktati motore, a čim smanji rad motora momentalno
gubi na visini.
Svi smo dužni razvijati svoju vjeru i vjeru svojih bližnjih.
Prestanemo li to činiti naša vjera nestaje tolikom brzinom koliko
smanjujemo njezin razvitak u vlastitom srcu.
Što možemo učiniti za naše bližnje, za muževe, očeve, mladiće i
djevojke? Možemo se dugo i iskreno moliti, možemo im svojim primjerom
pokazati put, a činimo li to? Možemo učiniti i nešto drugo. Zamolimo
naše bake i majke da poslušaju župnika. Župnik često moli da muževima
ostave slobodna mjesta u klupama, a one neka učine mnogo više. Neka
ostave cijelu desnu polovicu crkve praznu i dopuste da u svakoj klupi
stoji samo po jedan muškarac. Tako će prazan dio hrama božjega zvati
one kojima je namijenjen. Zamolimo ih da to učine bar jednom, ako ne
zato da crkvu popune najdražima, a onda bar zato da pokažu tko je
nosilac vjerskog života i odgoja mladeži u našoj župi.
Stjepan K.
DVIJE PLEMENITE
AKCIJE
Kroz prošlu korizmu u našoj župi pokrenute su dvije akcije: POMOZI
SVOGA BLIŽNJEGA i ISPRAZNI SVOJE ORMARE.
Prva: POMOZI SVOGA BLIŽNJEGA — bila je u tome, što je svaki polaznik
vjeronauka, kad je dolazio svaki put nosio i jedan dinar, koje je na
vjeronauku stavljao u kutiju, na kojoj je pisalo: POMOZI SVOGA
BLIŽNJEGA. Preko 150 tisuća st. dinara skupljeno je kroz korizmu
novca, koji se razdijelio siromašnima i potrebnima našega grada.
Dirljivo je bilo gledati kako se djeca natječu tko će prije staviti
svoj dinar u kutiju. Kad se je zaboravilo trkalo se kući. Nitko nije
htio ostati da ne stavi svoj obol za ovu humanu akciju. Djeca su se
odricala: sladoleda, slatkiša, žvakaćih guma ... da bi što više
stavili u označenu kutiju. Roditelji su imali razumijevanja, pa nisu
uskraćivali djeci, kad bi tražili novac za ovu stvar.
Druga: ISPRAZNI SVOJE ORMARE — bila je u tome, da se skupi što više
robe za postradale od potresa u Dalmatinskoj Zagori. Odaziv je
bio iznad očekivanja. Dva kamiona robe
su se skupila i
OTPREMA BOBE ZA DALMATINSKU ZAGORU
poslala ljudima nastradalim od potresa. Jedan kombi pošao je u Vrliku,
drugi u Prugovo. Dano je još nekim mjestima koji su bili potrebni. No,
nismo zaboravili i naše siromahe. Pružila se najprije pomoć onima koji
su je potrebni ovdje, jer su oni članovi naše zajednice i prema tome
njima je trebalo najprije pomoći.
I
tako se pokazala vjera našega grada. Pokazala se ljubav prema čovjeku
u nevolji. Kršćanstvo je shvaćeno u pravom svijetlu. Razumjelo se
Evanđelje i Krist koji je rekao: »Sto učinite jednome od moje najmanje
braće, meni ste učinili«.
PRVOPRČESNICE 1971.
PKVOPRIČESNICI 1971.
PRVA SVETA PRIČEST
9. svibnja u našem gradu stotinu djece primilo je Prvu svetu Pričest.
Već rano »bijeli anđeli« stizali su u crkvu. U pratnji svojih
najbližih zaista su bili sretni.
Događaj se ponavlja svake godine, ali svaki put je ponovna radost za
mlade i stare. Teško je ostati ravnodušan u tome trenutku.
Sigurno da su najsretniji uz Prvopričesnike bili njihovi roditelji.
Bilo je suza radosnica. No, bilo je i onih bez roditelja. Ipak,
Marija, koja je zajednička majka svih nas nadoknađivala je zemaljsku
majku svakom pojedincu.
Radost je to za čitavo mjesto. To se i vidi na svakom koraku. Prva
Pričest je nešto što oduševljava i onoga koji ne vjeruje, jer je to
uspomena za svakog lijepa i draga.
I
zato uskratiti to, ne dopustiti prilazak Krista u takvo nježno srce
znači ne voljeti svoje dijete, znači ne pružiti mu sreću za kojom
čezne.
Sretno djeco — sretno roditelji!
Mirjana Tošić
UMRO JE KAO ČOVJEK A BIO
JE KAO DIJETE
Umro je čovjek a bio je kao dijete!
Zbio se dan kada sam uistinu mogao samo piti, a nije bilo Bepa da
ohrabri i utješi, da dolije kada treba, da razdijeli rukama i skupi u
srcu. Činilo mi se, iz sekunde u sekundu, da dolazi riječ po riječ i
kap po kap, svakog božjeg trena iz veće daljine u meni koju bez njega
ne bih umio sresti, ne bih znao prepoznati. Vazda kao prvi puta. Tamo,
na Trešnjevci, davno, nije važno koje godine, jer bih okružen smrću
morao brojiti život, ondje odakle mi je kazujući Zagreb kazivao dio
sebe, tumačio mi put. Poslije se dugo nismo sretali, a bijeli hrvatski
grad vijorio se u mome sjećanju poput bijele Bepove kose. Njegov glas
donosile su mi Njegove pjesme koje ga, eto, prorekoše i čista srca,
nalik »vječnim mladićima« Hölderlinovim, ustoličiše među nebesnike.
Svi naši kasniji susreti bili su za mene, zahvaljujući Bepu, vazda
djelić prvoga, neki regbi nebeski komadić onoga tajnovita ali osunčana
mjesta u čovjeku gdje vrijeme koje smo radosno iscrpili — nikad ne
istječe.
Pa ipak, nije mi jasno zašto je Bepo morao toliko trpjeti e da bi
navijek bio radostan, kako je mogao toliko shvaćati e da u ovom
nesnosnu srazu svijesti i nesvijesti onih koji su ga iskreno voljeli —
sudbinom svojom bude neshvaćen. Možda je zbilja, onako senzibilan,
ljudski neizmjerljiv i svet, možda je zaista bio čovjek koji se
raduje, dakle, iščuđava svemu osim samome sebi. U Zagrebu, u
Metkoviću, u Zadru, u Dubrovniku, u Omišu, posvud
gdje smo se sretali ili morali
SUVREMENI HRVATSKI KNJIŽEVNICI U OSNOVNOJ ŠKOLI U
METKOVIĆU
sresti, vazda je bio takav: sretan toliko zbog tuđe sreće da bi se
smijao šire od drugih, tužan toliko zbog tuđe tuge da bi šutio tiše od
svih. Bio je blagdan Zemlji, kao što je sada svetkovina Nebu. Napustio
nas je samo prividno, dobri naš dragi Bepo, otišao na trenutak sa
svojom Benkom i sa svojom Rašeljkom, s gubitkom koji će jedino On moći
razumjeti.
Umro je čovjek a bio je kao dijete. Bio i pjevao:
»Kad sam bio tri moja brata i ja, kad sam bio četvorica nas ...«
I
držao je to prirodnim. To breme bratstva, užgani križ, tu plamenu
radost što može primiti u sebe sve nas, naše drevlje i kamenje, našu
žeravicu. Kada bi u razgovoru položio sugovorniku ruku na rame, činilo
se da mu i tako skida neki prolazni teret i da ga sažiže u svome srcu.
Meni je tada bivalo lakše, no bivalo me je i sram. On bi se samo
nasmijao, i sve bi bilo svršeno i sve oprošteno na sve četiri strane
svijeta naviknute na zloću i naviknute na ljubav. Bepo nas je učio
kako se sve lako zaboravlja i kako se sve lako pamti. Znao je da je
radosti najpreče mjesto ondje gdje je nema. I stizao bi vazda nasmijan
tamo u vrijeme njene najveće oskudice. Nikada nismo znali otkud? Stoga
ni Njegov odlazak ne mogu shvatiti drukčije negoli kao katastrofu
dobrote, kao smak pravednosti i poštenja kojom uistinu i čovjek i
pjesma moraju proći. Licem prema fatumu a srcem prema svemu što mu
izmiče, otišao je hrabri naš Bepo sa svojim najmilijima, s gubitkom
koji će samo On uzmoć razumijeti. Žaleći beskrajno za Njim, žalimo
tako i za jedinim trenutkom Njegovim kojim nije mogao odlučiti. I još,
što mu ne bijasmo pri ruci u muci, što mu nitko živ nije mogao pomoći,
i
Smiluj se, stoga, Bože tom Pravedniku, smiluj se Benki i Rašeljki
Njegovoj, sjedini ih opet i budi im put. I skut. Vrati Mu riječi koje
su zanosile i utakale beskraj u ljudsku čamotinju. Riječi naivne,
riječi prvi put izrečene. Riječi Pupačićeve. Svirale od kojih ljudima
narastaju krila... Te Riječi!
Jer, umro je čovjek a bio je kao dijete!
Stojan Vučićević
SJEĆANJE NA JOSIPA
PUPAČIĆA
Nedavno je tragičnom smrću izgubio život suvremeni hrvatski pjesnik
Josip Pupačić. Ta vijest odjeknula je kao bomba i izazvala
zaprepaštenje i bol u srcima naših ljudi. Posljednji put kad je Matica
hrvatska u Metkoviću organizirala veoma uspjelo predavanje, odnosno
književno veće (o kome je bilo govora i u našem listu) i Josip je bio
među prisutnim književnicima.
Teško je bilo ne zapaziti toga čovjeka markantnih crta lica, iako
mladog, već posve sijede kose. Te večeri govorio je veoma Žučno i
obećavao da će se zauzimati za svoj narod koliko god to bude u
njegovoj mogućnosti. Svatko je mogao primjetiti koliko je ta ideja o
nacioinalnoj ravnopravnosti duboko u njemu usađena i da žestina kojom
govori nesumnjivo mora dovesti do realizacije.
I
eto sada, nakon toliko očekivanja, Pupačić nije više među nama. Ipak,
sve ono što je rekao na onoj književnoj večeri ostalo je duboko
usađeno u srcima naših ljudi. Iako njegova riječ, a posebno djelo,
nisu do kraja izrečeni, jer su prekinuti iznenadnom smrću, ipak
Metkovci čuvaju uspomenu na njega kao čovjeka koji je znao što je htio
i za čim je išao.
Maja Visković
PROSLAVA 300-TE OBLJETNICE SMRTI HRVATSKIH MUČENIKA ZRINJSKOG I
FRANKOPANA U METKOVIĆU
30. travnja 1971. god. Mirno proljetno predvečerje narušavaju svečani
odjeci sa crkve Sv. Ilije. Mnogi su se pitali: »Što zvoni? U kalendaru
nema danas ni jedan svetac«. Da, mnogima nije poznato da se uz svece
moramo spomenuti i onih, koji su završili mučeničkom smrću boreći se
do posljednjeg daha za slobodu i jedinstvo svoga naroda. I upravo taj
dan spominjali smo se mučeničke smrti dvaju hrvatskih velikana
mučenika bana Petra Zrinskog i kneza Frana Krste Frankopana. Njihova
zasluga u hrvatskoj povijesti golema je i mi bismo bili nedostojni
nasljednici kada se ne bismo spomenuli onih, koji su svoj život dali
za svoju domovinu.
Mnoštvo svijeta okupljenog oko crkve u to tiho predvečerje veliki znak
poštovanja i ljubavi koju naši građani osjećaju za svoju domovinu i
njezine herojske sinove. Gradska glazba laganim zvucima naše himne
ugodno je potresla mnoge okupljene u crkvi zanesene tihom molitvom.
Ničije srce nije moglo ostati pritajeno i ničije oko neorošeno
gledajući veličanstveno okićen katafalk ukrašen slikom mučenika i
trobojnicom koja je blistala pod tihim sjajem svijeća. Sv. misa za
njihove duše i molitve bilo je sva što smo mogli učiniti u tom
trenutku za pokoj vječni onima čija je borba za slobodu bila jedna od
najsnažnijih manifestacija svijesti o hrvatskoj nezavisnosti,
državnosti u najtežim trenucima naše povijesti.
Bilo bi suvišno opet ponavljati cijelu povijest onih obitelji i sve
ono što je otac župnik u svojoj propovijedi na svetoj Misi rekao.
Skoro pet stoljeća ove su dvije obitelji bile najuglednije u
Hrvatskoj, a mnogi njihovi članovi od 12. do 17. stoljeća kao hrvatski
banovi zauzimali su najznačajnija mjesta na hrvatskom dvoru i u saboru
i svojim umom i viteštvom u teškim oružanim i političkim borbama
pridobivali su naklonost naroda i svih onih čiji su ideali bili isti.
SVIRANJE — LIJEPE NAŠE — ZA VRIJEME PROSLAVE
Život i smrt ovih dvaju hrvatskih mučenika obvezuje nas da se i dalje
nadahnjujemo njihovim junačkim djelima, da budemo ustrajni u borbi za
svoju grudu i svoj jezik, i da budemo urotnici protiv svih onih koji
ugrožavaju naše jedinstvo. I na ovoj našoj skromnoj proslavi 30.
travnja ove godine vidjelo se koliko su ovi mučenici svojom smrću
zauzeli mjesta u srcima naših građana. »Navik on živi ki zgine
pošteno.«
Anđelka Šakota
TKO JE »MOJA STARA«?
U nekim našim krajevima u zadnjih nekoliko
godina nazivlju od prigode do prigode sinovi i kćeri svoga oca »moj
stari«, a majku »moja stara«. Neke djevojke nakon udaje često nazivlju
majku svoga muža »moja stara«, pa je stvar postala još gora, jer se
često ne zna, na koga misle te mlade nevjeste i koga tako časte, da li
svoju svekrvu ili svoju majku. Zbrka je očita, pa čovjek mora neko
vrijeme pratiti razgovor, da bi doznao, tko je to »moja stara«.
Hrvatski jezik nije siromašan. Hrvati imaju i
posebne riječi, kojima označuju rodbinske odnose, pa se u tome vidi
bogatstvo hrvatskog jezika. Neki veliki evropski narodi imaju istu
riječ za oznaku strica, ujca i tetke, dotično istu riječ za oznaku
strine, ujne i tetke. Istom riječi oni označuju još neke odnose u
rodbini.
Ako nevjesta izravno govori svekrvi, ne govori
joj »svekrvo«. Ona osjeća, da bi to bilo neuljudno. A zašto ne bi bilo
neuljudno i onda, kad nevjesta govori o svojoj svekrvi pa kaže »moja
stara«, iako joj nitko ne bi smio zamjeriti, ako kaže »moja svekrva«.
Pa svi mi brzo osjetimo i brzo se domislimo, što je uljudno, a što
nije, i kako se pokazuje, da nekoga cijenimo ili da do njega ne
držimo.
Tko može ozbiljno govoriti, da nije važno, da
li ćemo majci reći »majko« ili »stara«? Komu je to više manje svejedno
ili samo nekakva navika, taj nema profinjene osjećaje niti pazi, što
govori. Kad se radi o tome, je li nešto uvreda ili nije, pita se, je
li se uvrijeđena osoba mogla uvrijediti, a ne pita se, je li je neka
osoba htjela uvrijediti i je li mislila, da bi tim mogla uvrijediti.
Obično se misli, da ženske imaju više srca,
više osjećaja nego muškarci. Kad je to tako, ispada vrlo nezgodno,
kada kći nema volje da reče »moja majka«, pa u nekoliko minuta reče
nekoliko puta »moja stara«. Ovdje se radi o nečemu, što ne valja, što
je tuđe našem narodu.
Oni, kojih se tiče, neka se malo pogledaju u
»dubrovačkom ogledalu«. Kad su Dubrovčani spominjali svoje kućne
pomoćnice, govorili su »moja djevojka«, a ne »moja sluga«, a svaka
odrasla ženska osoba bila je za njih »gospođa« bez obzira na godine,
stalež i zanimanje, kojim se ona bavi.
I Zagrepčani poznati su po svojoj uljudnosti i
skladnom ponašanju, a Zagreb i Dubrovnik bili su i sada su
najkulturniji hrvatski gradovi.
P.V.
ISKRICE IZ HRVATSKE KULTURE
U prošlom broju počeli smo bilježiti neke
glavnije vijesti iz hrvatske kulture, poglavito one koje imaju
važnosti za širi puk, o kojima autor ovih bilježaka ujedno drži da
nisu vazda svima dostupne. Stoga ćemo ih redovito pratiti i bilježiti.
Autoru bi bilo drago znati postoji li zanimanje za ove bilješke među
čitateljstvom »Iskre« i da li bi ih možda trebalo prikazati u kakvu
drugom obliku. Stoga molimo da eventualne prijedloge i mišljenja
dostavite uredništvu.
Prošli put zabilježili smo da se očekuje
izlazak prvog broja »Hrvatskog tjednika« u nakladi Matice hrvatske. Na
našu radost odmah zatim je i izišao. Kao što je većini čitatelja
poznato, on je veoma dobro primljen među čitateljstvom diljem cijele
Hrvatske. Uredništvo je izvrsno ostvarilo svoju zamisao glede sadržaja
u smislu sveobuhvatnost pitanja iz društvenog, političkog i kulturnog
života. List izlazi u nakladi od preko 60.000 primjeraka što je prava
rijetkost za novine ove vrste. Tiska se bez ičije financijske pomoći
osim pomoći svojih čitalaca. Fond za unapređivanje kulturnih
djelatnosti Hrvatske na sjednici dne 14. VI 1971. odlučilo je
tjedniku dodjeli iznos od 83.000 din. u ime troškova za prva dva
mjeseca izlaženja.
15. travnja 1971. na proširenoj sjednici
Upravnog odbora Matice hrvatske u Zagrebu donesena je jednoglasna
odluka svih nazočnih da se MH odriče Novosadskog dogovora o
jedinstvenom hrvatskosrpskom jeziku i proglašava ga nevažećim.
Zaključeno je da se jezik ubuduće zove hrvatski jezik i da se izradi
Rječnik i Pravopis hrvatskog jezika. Nakon ove odluke istu je odluku
donijelo Društvo hrvatskih književnika i neke druge ustanove. Autor
ovih bilježaka i sam je sudjelovao na sjednici.
U Londonu će se održati Tjedan hrvatskog filma
koji će početi 12. rujna 1971. godine i to u reprezentativnoj dvorani
NATIONAL FILM THEATAR u kojoj se inače održavaju ugledni evropski
festivali. Bit će prikazano sedam igranih filmova, te velik broj
dokumentarnih i crtanih. U tom povodu gospodin Ken Wlaschin, engleski
filmski stručnjak, dao je veoma laskave izjave o hrvatskom filmu za
naše novinstvo.
U Zagrebu je u svibnju zabilježena 15.
obljetnica Studija za crtani film bez ikakva slavlja. Premda je
hrvatski crtani film zagrebačke škole stekao brojna svjetska priznanja
i golem međunarodni ugled, ni dandanas Studio nema pogodnih prostorija
koje su mu nužno potrebne.
Od 2.—7. svibnja u Zagrebu je održan VI.
tjedan hrvatske radio-drame. Zanimljivo je spomenuti da je u program
uvrštena i radio-scenska drama Stjepana Šešelja, mladog pisca iz
Podgradine. Drama nosi naslov »Lov«, a obrađuje probleme iz
sadašnjosti našega kraja.
Zrakoplovna nesreća koja se zbila nedavno na
Krku, sve nas je duboko potresla jer je u njoj poginuo istaknuti
hrvatski pjesnik Josip Pupačić, njegova supruga Benka i bolesna kćerka
Rašeljka. Josip Pupačić je naš znanac i drag prijatelj. Mnogi ga se
zacijelo živo sjećaju s nedavnog pohoda našem gradu sa skupinom
hrvatskih pjesnika. Tom je prigodom čitao svoje pjesme u Osnovnoj
školi i na tribini MH zajedno s ostalima. Prigodom boravka u Metkoviću
posjetio je i župski ured zajedno sa svim svojim kolegama i živo i
srdačno razgovarao s urednicima »Iskre« kojima je bio gost.
Institut za znanost i književnost »Liber« izdao
je »Misal« iz 1483. godine u fototipskom pretisku. To je prva hrvatska
tiskana knjiga koja je objavljena samo 28 godina poslije Johannesa Gutenberga.
Ovo rijetko vrijedno djelo može se dobiti po cijeni od 480 dinara.
Književni fond A. E. šimić i ove je godine
podijelio nagrade za poeziju i prozu. Prvu nagradu za prozu dobio je
naš književnik Stojan Vučićević za putopisnu prozu »Podmornica«.
Poznata »Goranova nagrada« koju dodjeljuje list
»Vjesnik« ove je godine pripala veoma zapaženoj knjizi »Ta kritika«
Tomislava Ladana. Nagrada se dodjeljuje najboljem djelu na hrvatskom
jeziku u toku jedne godine.
U Drinovcima u Hercegovini održani su
tradicionalni »Šimićevi susreti« 29. i 30. svibnja. Na njima je
sudjelovao veoma mali broj hrvatskih književnika što je izazvalo
stanovite opravdane prigovore organizatoru.
U nakladi »Kršćanske sadašnjosti« objavljeno je
kapitalno djelo iz područja slikarstva »Bogorodica s djetetom u staroj
hrvatskoj umjetnosti XVI—XVI stoljeća«. To je veoma luksusno
izdanje s vrsnim reprodukcijama i tekstom. Knjiga će izaći i u
posebnim izdanjima na engleskom, talijanskom, francuskom i njemačkom
jeziku.
Zadnjih mjeseci diljem Hrvatske osnovan je niz
ogranaka MH. Spomenut ćemo da su osnovani i neki u našem susjedstvu: u
Imotskom, Makarskoj, Omišu i Pločama.
Matica Hrvatska iz Metkovića predala je u tisak
knjigu mladog znanstvenika dra Trpimira Macana. Knjiga nosi naslov »Iz
prošlosti donjeg Poneretavlja«. Sadrži 7 znanstvenih radova povijesnog
i demografskog karaktera. Koristimo prigodu da mladom znanstveniku
čestitamo nedavno s uspjehom obranjenu doktorsku dizertaciju.
U Sarajevu je ovih dana iznenada preminuo
istaknuti hrvatski pjesnik Mehmedalija Mak Dizdar. On zauzima veoma
istaknuto mjesto u suvremenoj hrvatskoj poeziji. Izdao je veliki niz
knjiga poezije i za života dobio brojna priznanja i nagrade. Inače,
rođen je u Stocu u Hercegovini 1917. godine.
U listopadu MH u Metkoviću otkrit će spomen
poprsje vrlom hrvratskom sinu Stjepanu Radiću u parku gdje je on
svojedobno govorio na velikom narodnom zboru. Poprsje će izraditi
akademski kipar Srećko Galić.
U ovu svrhu bit će upriličeno prikupljanje
darova u novcu uz posebno tiskane zahvalnice svim donatorima. Očekuje
se dostojan odaziv pučanstva našega kraja.
Kronikus
NAKON POPISA STANOVNIŠTVA
Popis stanovništva u Metkovskoj općini tekao je
bez ikakva zastoja. Prema rezultatima u općini su 4.716 domaćinstava
sa 18.817 stanovnika. 1032 od njih nalaze se na privremenom radu u
inozemstvu.
Općinski centar Metković sada ima 7088
stanovnika. U posljednjih 10 godina broj je porastao za 2574
stanovnika, odnosno za 50 posto.
Na drugom mjestu je Opuzen sa 2234 stanovnika.
I on je porastao za 696 stanovnika, odnosno 50 posto.
UREDNIŠTVO »ISKRE« ZA RADNIM STOLOM
Samo tri sela Krvavac, Kula Norinska i Momići
zabilježili su porast. Sva ostala su sela naglo opala.
Jedino selo Otrić-Seoci ostalo je na istom
broju.
Metković je porastao, jer se stanovništvo
brdskih sela i ljudi iz susjedne Hercegovine naselili uglavnom na
periferiji grada. To naseljavanje u periodu nekoliko sljedećih godina
još će se više povećati.
Pločanska komuna ima 2.841 domaćinstava i
10.268 stanovnika. Od toga broja stanovnika, koje je poraslo za 15
posto od 1961. god., njih 489 nalazi se na privremenom radu u
inozemstvu.
Općinski centar Ploče, s užim teritorijem (Stablina,
Čeveljuša i Sladinac) ima 4.667 stanovnika.
Na drugom mjestu je Komin za 1594 stanovnika.
Staševica ima 1.001, Gradac 920, Rogotin 765, Plina (Zapadna i
Istočna) 618.
ZANIMLJIVO PROČITATI
Neretva je najdulja jadranska rijeka u dužini
od 230 km. U davna vremena ova rijeka je utjecala iza Visa u Jadransko
more. Grci ovu rijeku zovu Naron, Rimljani Narona, a Nijemci Narenta.
Najtopliji dosad zabilježeni dan u našoj zemlji
bio je 31. srpnja 1901. godine u Mostaru. Tada se živa u termometru
popela (u hladu) na 56,2 Celsijusa. U vrelom pijesku kraj Neretve
moglo se skuhati jaje.
Ploče su najmlađa luka na hrvatskoj obali
Jadrana. Sistemski radovi su počeli tek poslije rata. Međutim prije
više od 200 godina neretvanski pisac fra Luka Vladimirović (†1787 u
Zaostrogu) pisao je, da tu treba izgraditi veliku luku, jer je to
prirodni i najpogodniji izlaz na more bosansko-hercegovačkog bazena.
I ne samo to! On je u ono doba tvrdio da treba
probiti i tunel iz Vrgorskog jezera do Baćinskih jezera i na taj način
dobiti 3.000 hektara vrlo plodne zemlje. Tek 1938. zalaganjem fra Ante
Gnječa, bivšeg metkovskog dekana, tunel je probijen, zemlja je
oslobođena vode. Danas se radi, da se taj tunel proširi i tako ostvari
davna zamisao fra Luke Vladimirovića.
Ima već 18 godina da su u Neretvi zasađeni prvi
nasadi mandarina. Najprije su se pojavili u Opuzenu, a onda su se
proširili na cijelo područje donje Neretve. Pokušaj je uspio, stabla
su se razvila i aklimatizirala i donijela velik urod. One su postale
najrentabilnije voće. Potražnja je velika na domaćem i inozemnom
tržištu. Prednost im je u tome, što zbog klimatskih prilika
sazrijevaju 10—30 dana prije onih u Egiptu i Izraelu. Obilje podzemne
vode, velik broj sunčanih sati, umjerena ljetna temperatura (poznato
je da temperatura iznad 30 stupnjeva škodi, kao i ona ispod 12 šteti
mandarinima) omogućuju punu afirmaciju ovoga voća u neretvanskom
bazenu.
Dr fra Ivan Jurić —
Rim: »Vaša »Iskra« i do mene je sjevnula. Srdačno čestitam na
onako zanimljivom sadržaju. Služi na čast svima koji se zdušno
namučiše.«
Ika Brozović Australija:
»Jedino »Iskra« može me razveseliti dok je čitam. Ona me veže s
rodnim krajom.«
Fra Leonardno Buljan —
Visovac: »Iznenađen sam Vašim listom. Veselim se, da se pronalaze
novi načini rada prema zahtjevima današnjice. Čestitam Uredniku i
pomagačima!«
Željko Sarić — Trilj:
»Primivši vaš list, ostao sam iznenađen i duboko potresen. »Iskra« je
zapalila čitavog mene i razvila se u pravu buktinju moje ljubavi prema
urednicima i svima koji surađuju. S velikim nestrpljenjem očekujem
novi broj.«
S. Borgija — Minchen:
»Primila sam dragu »Iskru«. Želim Vam mnogo uspjeha u radu. Uvijek je
za mene radost kad je primim. Zato šaljite odmah netom iziđe.«
Petar Nikolac — Zagreb:
»Veoma sam zadovoljan, što je zaslugom vrijednih pokretača naš
Metković dobio takav list. S moje strane kao Metkovca — velika hvala!
Pošaljite mi odmah sve brojeve.«
Rade Buljubašić —
Australija: »List je zanimljiv. Drag mi je, jer piše o Metkoviću i
našoj Krajini. Još mi je draže što je ona našla zajednički jezik za
ljude različitih shvaćanja. Čestitam«
S. Andrijana Marušić —
Glonn: »Primila sam Vaš broj nove »Iskre«. Sve me vijesti
interesiraju, ali posebno one koje donosi »Iskra«. Ponosna sam što
nešto takova izlazi u Metkoviću. Takav list ljude zbližuje, a to je
najglavnije.«
Dr. Tomislav Šagi-Bunić —
Zagreb: »Čestitam i radujem se »Iskri«. Pošaljite odmah nekoliko
komada.«
Jerko Puljević —
Johannesburg: »Sve me vijesti zanimaju iz kraja, ali one koje
»Iskra« donosi, posebno me interesiraju. Pošaljite naš list netom se
tiska«.
MOLBE—ŽELJE I POZDRAVI IZ JOHANNESBURGA
Naš mještanin Jerko
Puljević, koji je nedavno otišao u daleku Afriku poslao nam je
sliku koju donosimo i pismo iz kojega izvadismo nekoliko odlomaka.
... Šaljem Vam sliku i ovaj
mali skromni ček (35 dolara), da znate, da nismo zaboravili naš dragi
Metković i Hrvatsku.
METKOVSKA KOLONIJA U JOHANNESBUBGU
... Svi očekujemo našu
dragu »Iskru«. Kad iziđe odmah pošaljite nekoliko komada, a mi ćemo se
opet sjetiti, ako bude štogod trebalo.
... Pošaljite nam koju
sliku od procesije V. Petka. To je zajednička molba svih nas Metkovaca
u ovoj dalekoj zemlji Želimo tako bar donekle dočarati naš grad za te
velike dane.
... Ukratko bismo Vam ovo
rekli: Radimo da steknemo nešto novca, jer smo zato i došlo ovamo, ali
ako Bog dade zdravlje MI ĆEMO SE SVI JEDNOGA DANA POVRATITI NATRAG.
... Svi mi pozdravljamo
cijeli Metković. Izrazite preko lista naše čestitke RK »Mehanici« i NK
»Neretvi«.
Neka nas sve Bog čuva i
pomaže!
Vaš
Jerko
MIR I DOBRO!
Dragi urednici!
Do sada sam primio četiri broja Vašeg lista
»Iskra«. Najljepše zahvaljujemo na ovom daru. Svi su ovi brojevi
prepuni duhovnog bogatstva i povijesnog svjedočanstva. On su
svjetionik neretvanskom kraju i nastoje da u današnjem svijetu
zasvijetle svjetlom, koje je transformator prošlosti i akumulator za
budućnost.
MINISTRANTI SA SVOJIM VJEROUČITELJEM U SINJU
»Iskru« su pokrenuli i uređuju franjevci s
pukom. Zajedničkim snagama ste nastavili drevnu prošlost. Stupate
sigurnim putem, idete stopama otaca. Za njih je to bila životna
stvarnost koja ih je uvijek i svugdje neprestano povezivala. Vjernici
i fratri su bili jedno. Odsjev i slika vjernika nalazila se utisnuta u
srcu franjevaca. Prema jednom dokumentu iz XVI stoljeća piše, da su
ovi naši vjernici »možda najbolji vjernici na svijetu jer u svojim
srcima imaju uklesane franjevce« (scolpiti nel cuore).
»Iskra« i u današnje vrijeme je svjedočanstvo
prošlosti i u isto vrijeme naše svakidašnje svjetlo. Zapaljena je u
Metkoviću, a njezino svjetlo obasjava Hrvate u Hercegovini, Dalmaciji
i cijelom svijetu.
Čestitam na onome što ste učinili. Suosjećam s
teretom koji nosite. Svako dobro želim u budućnosti, a uvijek Vas
bratski pozdravlja
Andrija đr Nikić
Humac, 20. srpnja 1971.
HODOČAŠĆE U LURD
Naša župa organizira hodočašće u Lurd autobusom
»Dalmacijaturista«. Ako bi bilo dovoljno prijavljenih — raspored bi
bio slijedeći:
Prvi dan:
Polazak iz Metkovića — dolazak u Genovu navečer
— večera i noćenje.
Drugi dan:
Genova
— doručak, odlazak za Aix-en-Province (ručak), odlazak za Toulouse,
večera, noćenje.
Treći dan:
Toulouse, doručak, odlazak za LURD, smještaj, ručak, pobožnosti u
Svetištu, večera, noćenje.
Četvrti dan:
Cijelo
vrijeme boravka u LURDU hodočasnici dobivaju svakog dana doručak,
ručak i večeru, a noćenje je u hotelu.
Peti dan:
Zajedničke i privatne pobožnosti prema posebnom
programu
Šesti dan:
LURD,
pobožnost, doručak, odlazak za Narbonne, ručak, odlazak za Avignon,
smještaj, večera, noćenje (razgl.)
Sedmi dan:
Avignon,
doručak, odlazak za Marseille, pobožnost, ručak, odlazak za Milano,
smještaj, večera, noćenje.
Osmi dan:
Milano,
doručak, kratko razgledavanje, odlazak za Padovu, pobožnost (sv. Ante
i o. Leopold Mandić), ručak, odlazak Venezia, smještaj, razgledavanje,
večera, noćenje.
Deveti dan:
Venezia,
doručak (eventualno razgledavanje), odlazak za Trsat (negdje na putu
ispred Trsta osigurati i ručak) na Trsatu pobožnost u Svetištu,
završetak hodočašća, večera, odlazak za Metković.
Potanje informacije dobivaju se kod Župskog ureda — Metković
Omladinska 25. Polazak 4. rujna 1971.
DVA OGLASA
Matica hrvatska u Metkoviću kani osnovati pjevački zbor. Svi
zainteresirani neka se jave na adresu Matice hrvatske Metković,
Ponirska 2, ili gospodarskom tajniku Ratku Krstičeviću, usmeno. Nakon
ovoga roka izvršit će se audicija prijavljenih osoba.
--------------------
Narodno sveučilište Metković oglašava slobodnim radno mjesto sa
skraćenim radnim vremenom: ŽENSKOG i MUŠKOG radio-spikera. Uvjeti:
završena srednja Škola. Prijave uputiti na adresu: Narodno sveučilište
Metković — za radio spikera. Audicija će se obavit 8. rujna 1971.
NK »NERETVA« U DRUGOJ LIGI
Svatko je to priželjkivao. Metkovci su
jesenski dio prvenstva završili bez poraza, s dva boda prednosti pred
Makaranima. U nastavak prvenstva ušlo se je potpuno spremno.
Pod vodstvom trenera Ante Prce radilo se
je intenzivno i disciplinirano. Želja je bila svih jedna: grad na
Neretvi mora dobiti drugoligaša.
I konačno se ostvario davni san igrača NK
»Neretve«, cijeloga grada, a i čitave Krajine. Bez poraza u
konkurenciji 10 klubova, sa 44 data i samo 4 primljena gola, »Neretva«
kao najkvalitetniji klub južne Dalmacije ulazi u Drugu ligu.
Stadion »pod Vagom« slavio je slavlje.
Popularni Leo rekao je «da je grad dvanaest godina čekao ovu feštu«. I
dočekao ju je. Sportski Metković sada je zadovoljan. On mirno očekuje
klubove koji će lomiti koplja sa »Neretvom«. Podrška Skupštine Općine,
raznih organizacija, članovi i prijatelji daju moralnu i materijalnu
podršku na koju treba računati.
I naš list se pridružuje stotinama
čestitaka da se nastavi bogata tradicija ovoga kluba, koja izgleda,
doživljava upravo svoj zenit.
RK »MEHANIKA« U HRVATSKOJ LIGI
Još jedan veliki sportski događaj doživio
je naš grad. Prvak Dalmatinske rukometne lige postala je metkovska
»Mehanika«. U idućem prvenstvu Metkovci će se boriti u hrvatskoj ligi.
Metkovci igraju vrlo dobar rukomet. Ta
mlada, ali puna poleta, rukometaška ekipa postigla je veliki uspjeh. I
u Hrvatskoj ligi ona će biti tvrda kost za svaku ekipu, a osobito pred
svojom publikom.
Svi mladići zaslužuju pohvale, ali ipak
bi trebalo istaknuti braću Veraje, koji su punili mreže svojih
protivnika. Naše čestitke i mnogo uspjeha u daljnjoj borbi.
PRIJATELJ
Uskrsni
blagdani prošli su veličanstveno kao i obično. Mnoštvo svijeta osobito
je prisustvovalo procesiji Velikog petka. O. župnik tih dana pozvan je
u rezervu.
ŠUP (je
imao maturalnu zabavu 17 travnja u prostorijama hotela »Narona«. Bilo
je živo i zabavno.
Na
igralištu RK »Mehanika« postavljeni su novi panoi i nove reklame. Sve
djeluje ukusno i lijepo.
Neuobičajene vremenske neprilike nanijele su velike štete
poljoprivrednicima u donjoj Neretvi. Proljetni radovi izvodili su se s
velikim zakašnjenjem. Vinogradi li voćnjaci nisu obrezani, voćke su
ostale nepotkresane a povrće nezasađeno.
Na
jadranskoj magistrali od Splita prema Omišu u blizini Sumpetra poginuo
je u prometnoj nesreći 9. travnja naš mještanin Blaž Domazet
Štafeta
mladosti prošla je kroz naš grad 26. travnja, te predana na graničnom
prijelazu omladini BiH.
U noći 7.
svibnja provaljeno je u kapelu Sv. Ante u Dubravici. Provalnici su
odnijeli kandelire i nešto sitnog novca, koji se našao na oltaru
Pretpostavlja se da su to učinili cigani, jer su se tih dana viđali na
tom mjestu
Vice
Vukov i Katja Markotić gostovali su u našem gradu 4. svibnja. Kao i
uvijek ovaj pjevač pobuđuje veliko zanimanje kod svojih nastupa
Fra Vinko
Prlić posjetio je grobove Zrinskih i Frankopana u Bečkom Novom Mjestu
14. svibnja ove godine.
Prof.
Danilo Pejović iz Zagreba u prostorijama »Razvitka« održao je
predavanje o Uroti Zrinskih-Frankopana prilikom njihove 300 obljetnice
pogiblje u Bečkom Novom Mjestu. Zainteresiranost građanstva bila je
velika. Tom prilikom je obišao našu crkvu a primio od glavnog urednika
sve brojeve našeg lista.
Pastoralno vijeće 23. svibnja pošlo je na uzlet u Zaostrog. O.
gvardijan ih je zadržao na ručku i pokazalo im znamenitosti našeg
samostana
Nakon
dosta sušnih dana pala je obilna kiša posljednjih dana mjeseca
svibnja.
Naši
maturanti s uspjehom su završili školsku godinu i veliku Maturu.
Većina njih polazi na daljnje školovanje, posebno u Zagreb.
Akademski
kipar Andrija Frank uz Splita postavio je ovi natpis na grobnicu Anke
Jurić koja je njezinom oporukom pripala Franjevcima
OVOGODIŠNJE METKOVSKE ŽUDIJE
»Mehanika«,
metalno-montažno poduzeće iz Metkovića, sagradit će auto-servis, koji
će biti opremljen najsuvremenijim tehničkim uređajima. Projekt je
izradio IMV iz Novog Mesta. Servis će bita univerzalan i zapošljavati
će oko 60-ak radnika.
»Neretvanski partizan« postao je za godinu dana skoro novi kolektiv. U
toku prošle godine sagrađeno je nekoliko objekata među kojima su
najznačajniji silos kapaciteta 750 vagona, pekara i mješaonica stočne
hrane. Osim toga poduzeće je rekonstruiralo tvornicu tjestenine.
Skupština
Općine usvojila je prijedlog budžeta za 1971. godinu, po kojima su
obaveze privrede ostale iste ili su neznatno povećane. Odbornici iz
privrede zahtijevali su poštivanje principa rasterećenja privrede, ali
je konstatirano da se tome zahtjevu ne može udovoljiti.
Metkovska
gimnazija dobila je vrijedan poklon od dipl. inžinjera rudarstva prof.
Branka Gluščevića. Ugledni stručnjak i poznavalac rudnog bogatstva
poklonio je oko stotinjak uzoraka minerala iz raznih geoloških doba s
raznih područja naše zemlje.
Dva
kilometra sjeverno od Metkovića kod sela Doljani otkriven je
arheološki nalaz prilikom kopanja temelja za motel. Pretpostavlja se
da je riječ o jednom većem rimskom naselju. Lokalitet nosi naslov
Topine. Nađeno je mnogo ulomaka krovnog crijepa i ostataka lijepo
obrađenog građevinskog kamena.
Komazini,
stanovnici na periferiji Metkovića, brzo će ostvariti svoju posljednju
etapu u izjednačenju s gradom. Udruženim sredstvima i Skupštine općine
izgrađena je trafostanica. Stupovi su već postavljeni. Sad se samo
čeka da poduzeće PTT premjesti svoju telegrafsku liniju koja ometa
završetak radova.
Kolektiv
Komunalne ustanove u Metkoviću proslavio je još jedinu radu pobjedu.
Komisija za tehnički pregled građevinskih radova na gradskom vodovodu
izdala je dozvolu za upotrebu tog objekta na kojega se čekalo punih
sedam godina. Vodovod je bez odobrenja bio pušten 1964. premda nije
bio završen. Stručnjaci smatraju da je to najjeftiniji vodovod u nas.
U
Metkoviću je otvoren pogon »Mobilije« iz Osijeka. Pogon »Ivo
Marinković« služi za montiranje namještaja.
2. VI
izgorjela je u svojoj baraci na Željezničkoj stanici KATA ŠUTALO.
1. VI u
naše uredništvo došao je Stojan Vučićević. On se je živo interesirao
za naš list i rado ponudio svaki suradnju.
Na
blagdan Sv. Ante bila je školska Sv. Ispovijed. Otpjevan je svečani —
Tebe Boga hvalimo — u zahvalu za sve milosti dobivene kroz prošlu
godinu.
Svoj
stari kraj posjetio je Marko Medar sa svojom suprugom.
Naš
mještanin Matiša Rajčić sudjelovao je na festivalu »Slavonija 71«.
Otac
župnik posjetio je za vrijeme praznika neke naše župljane koji se
nalaze na studijama na radu u zapadno-evropskim zemljama.
Osnovna
škola u Metkoviću i simfonijski orkestar iz Mostara izveli su koncert
povodom završetka školske godine. Program je bio raznovrstan i dobro
uvježban zahvaljujući neumornom radu nastavnica Maje Batinović,
Tatjane Vukša i Divne Dragović.
19.
srpnja izgorjela je kuća Jure Malenice. Preporučamo vjernicima da se
sjete svojim prilozima, da bi se kuća popravila i tako prije postala
useljiva!
29.
lipnja boravio je u Metkoviću Pero Pirker sekretar Izvršnog komiteta
CK SKH. On je prisustvovao sjednici Općinskog komiteta SK na kojoj se
raspravljalo o aktualnom društveno-ekonomskom i političkom trenutku
SRH i SFRJ.
5. srpnja
na Visovcu primili su redovničko odijelo 27 mladića naše Provincije
među kojima i tri iz Neretve: Pero Rastočić, Martin Vidović i Drago
Marević.
Skupština
općine Metković zainteresirana je za gradnju ateljea likovne i
primijenjene umjetnosti u Metkoviću pa se i prijavila na natječaj
kojeg je raspisao republički fond za unapređivanje kulturnih
djelatnosti.
VJENČANJE ANTE POROBIJE I GORADE
SINOŠIĆ
Početkom
srpnja boravio je akademski slikar Bruno Bulić, brat poznatog glumca
Karla Bulića, kao gost našeg Lista. On je proučavao mogućnost slikanja
nekih povijesnih događaja u crkvi Sv. Ilije.
8. srpnja
tragično je poginuo u Opuzenu Mile Franičević, nastavnik i
društveno-politički radnik.
NK
»Neretva« ozbiljno trenira pripremajući se za prve okršaje u
Drugoj saveznoj ligi. Prema izjavi trenera i pojedinih igrača nastojat
će se sve učiniti da bi ova sportska borbena momčad u sljedećoj godini
postigla što bolji rezultat.
U
organizaciji Matice hrvatske i Društva za povijest i arheologiju u
Opuzenu je otvorena izložba crteža i radova velikog hrvatskog slikara
Celestina Medovića. O životu slikara Medovića i radu govorio i je don
Ante Salacan, predsjednik za podizanje spomenika Medoviću u njegovu
rodnom mjestu Kuni na poluotoku Pelješcu.
Motorni
brod »Lovornik« od 42 BRT, vlasništvo Ivana Mandića iz Metkovića
sredinom lipnja potonuo je kod Opuzena nakrcan pijeskom.
Streljački savez Metkovske općine, uz materijalnu pomoć privrednih
organizacija i dobrovoljnim radom građana sagradit će suvremenu
streljanu u Pavlovači kod Gubavih kuća.
Blagdan
Sv. Ilije zaštitnika Grada svečano je proslavljen 20. srpanja. U punoj
crkvi kad (koncelebrirane mise propovijed je održao O. Mijo Marić.
Jedanaest
novih dječaka primljeno je u Ministrantski zbor. Uz jednomjesečnu
pouku i zalaganje fra Vinka osposobljeni su da sudjeluju u vjerskim
funkcijama.
Naša župa
organizirala je hodočašće u naše nadbiskupijsko centralno
svetište tu Sinju. Vjernici su i ovoga puta pokazali svoju ljubav
Onoj, koja im je toliko puta u životu pomogla.
Dobili
smo novog dopisnika Vjesnika u osobi Iva Jurića.
Sredinom
srpnja vladala je nezapamćena vrućina. Naši građani iskoristili su
vruće dane u odmoru na moru posebno u Kleku.
U srijedu
21. srpnja RK »Mehanika« pobijedila je rukometnu reprezentaciju
Švicarske sa 18:15.
Ovogodišnji sajam koji se je održao 27. srpnja prema mišljenju građana
nije uspio. Po kvalitetu i po broju sudionika bio je slabiji nego
prošli.
RK
»Mehanika« boravila je 10 dana na Badiji iskoristila vrijeme u
pripremama za skoro prvenstvo u Hrvatskoj ligi.
Zvonik
crkve Sv. Stjepana u Opuzenu, koji je oštećen od groma, uskoro će biti
renoviran.
Crkva Sv.
Ante u Kominu uz popravak krova i unutrašnje uređenje, dočekala je
svečano blagdan svog zaštitnika.
Nova
crkva u Dračevu dobila je novi lijepi i ukusni zvonik. 22. kolovoza
bit će posveta nove crkve u Vidonjama (Mlinište).
30.
srpnja boravila je u Metkoviću RK Dukla« bivši trostruki prvak Evrope.
Ona je odigrala prijateljsku utakmicu s RK »Mehanikom«. Domaći su
pobijedili sa 18:17.
1.
kolovoza dva autobusa hodočasnika pošla su u Sinj Majci Božjoj.
Hodočasnike je vodio o. fra Vinko Prlić.
8.
kolovoza 1971. gostovao je u našem gradu Vjekoslav Jutt
8
kolovoza u 19 sati održana je svečana komemoracija smrti Stjepana
Radića. Preko svete mise o religioznom karakteru hrvatskog vođe
govorio je o. župnik.
13.
kolovoza gostuje u ljetnom kazalištu u Metkoviću Hrvatsko narodno
kazalište iz Splita — Libar Marka Uvodića Splićanina. — Uz
ostale nastupaju: Asja Kisić, Boris Dvornik i Zdravka Krstulović. Kao
gost večeri pojavljuje se Kario Bulić.
15. kolovoza
blagdan Velike Gospe proslavit ćemo šito svečanije. Cijeli dan
bit će prigode za ispovijed i pričest. Glavna svečanost
održat će se navečer.
NK »Neretva«
u pripremi za natjecanje u Drugoj saveznoj ligi odigrala je
par prijateljskih utakmica u kojima je pokazala odličnu kondiciju i pružila nadu da se može boriti
za solidno mjesto među klubovima Južne skupine. Ona je odigrala s GOŠK-om
0:0, »Junaka« iz Sinja pobijedila je s 3:2; nad Neretvancem
je slavila pobjedu 9:2; Slavena iz Živinica tukla je 2:1.
U
izgradnji je velika šestokatnica na području bivšeg dječjeg vrtića.
U prizemlju će biti IKB — Split, a u gornjem dijelu 18 stanova.
Naš
fotograf Fabijan Lisičić premjestio je radnju sa Tomislavova
trga u ulicu Kreše Rakića.
Uslijed
goleme vrućine i nepadanja već odavno kiše vodostaj rijeke
Neretve mnogo je opao.
Nezapamćena vrućina učinila je da u Neretvanskom polju zakaže urod
voća i povrća.
Neki
naši građani vratili su se iz SR Njemačke. Oni su zainteresirani
za kupnju zemljišta, jer žele ostati u Domovini.
CRTICE S NAŠEG GROBLJA
Što znače četiri čempresa?
ČETIRI ČEMPRESA NA GROBLJU
Andrija Majić p. Filipa i njegova supruga Manda
r. Martinac imali su 13-ero djece, od kojih još dvoje živih.
»Španjolica« — teška bolest kosila je redom
stanovnike Metkovića. U kući p. Andrije 4 djevojčice jedna za drugom
umrle su od te bolesti. Pokopane su u anđeoski grob, njima na spomen
posađena su 4 čempresa, koja preko 5 decenija krase naše groblje
I nitko nije dirao te čemprese. Vojske su
dolazile i prolazile. Svakome su bili simpatični, jer su svakome
simpatične nevine duše onih, koje taj zeleni spomenik simbolizira.
Ž. M.
Nova grobnica oo. Franjevaca
GROB OO. FRANJEVACA OPORUKOM ANKE JUR.IĆ
Oci Franjevci dobili su novu grobnicu na Metkovskom groblju sv. Ivana. To je grobnica pok. Anke Jurić, koju je
oporukom njima ostavila. Zalaganjem Župskog osoblja, posebno o. Ćire
Ujevića, akademski kipar iz Splita Andrija Frank uklesao je slova
stavivši ime pok. Anke i njezine pok. majke napisavši: Grobnica otaca
franjevaca oporukom Anke Jurić.
A. J.
Grob izvan groblja
Jakov Fabiani bio je oženjen s Lucom Jurišin iz
Vida, koja je umrla od crnih ospica (boginja). On je stanovao u kući,
gdje sada stanuju Ivica i Božo Gluščević, a kuća je sagrađena 1872.
Jakov je bio trgovac, pa je kuću sagradio samo 30 m. nizvodno od prvog
drvenog mosta preko Neretve, čiji se ostaci i danas vide.
GROB VIDA GLUŠČEVlĆA I JAKOVA FABIJANI
Luca Fabiani umrla je od kužne bolesti. Prema
ondašnjim sanitarnim propisima sprovoda i redovitog pokopa nije bilo
za takve bolesnike, pa je njezin prijenos do groblja i pokop bio u
ponoć. Kapsa s posmrtnim ostacima iznesena je na gornja vrata, a
ispred i iza lijesa poprskano je otopinom lizola. Iz tih razloga je
pokopana među polama vani groblja.
Jer je Jakov bio imućan na tom mjestu on podiže
grob popločan kamenim pločama s vijencem od bijelog kamena i još tri
kamen ploče (tri groba), od kojih je jedna služila za pokop obitelji
Fabiani i Vida Gluščević, druga za građane koji nemaju svoje grobnice.
Mnogo ih je tu pokopanih, kako se vidi u grobarevoj knjizi.
Godine 1927. Božo Gluščević kupio je od Općine
136 m2, da bi uredio ovaj grob van groblja. No, razne
peripetije prije rata, te razne vojske u ratu koje prokopaše rovove,
sve to onemogućiše.
Staro groblje bilo je obzidano zidovima
debljine i do dva metra. Ti zidovi ostali su unutar novih grobnica, pa
im se površina i danas nazire. Vjerojatno su služili kao neke utvrde,
straža ili položaj, s kojeg se moglo lako osmatrati.
B. G.
Kad me napadnu misli pune taštine i kad mi duh
smuti zavist, uputim se prema maloj uzvišici gdje se nalazi groblje
moga grada.
F. D. Guerrazzi
Svi su mrtvaci dobri, i na svakom grobu može
procvasti ruža.
Ivan Raos
Smrt ne čeka nitko odveć dugo.
Ivo Andrić
Budi uvijek spreman dočekati smrt jer ona
dolazi kada joj se najmanje nadaš,
J. A. Wessel
7. IV 1971. Nakon duže bolesti umrla je STANA NIKOLIĆ.
9. V 1971. U teškoj saobraćajnoj nesreći kod
Sumpetra poginuo je u 43. godini života BLAŽ DOMAZET.
20. IV 1971. U splitskoj bolnici nakon duže
bolesti umrla je MAŠA JOVANOVIĆ ud. Ive.
4. V 1971. U 60. godini života umro je LUIGI DI
BELLO.
16. V 1971. Tragično je poginuo u centru grada
VENANCIJE KOVACEVIĆ u 35. godini života.
25. V 1971. Nakon duže bolesti raka — potpuno
iscrpljena — umrla je učiteljica ZORA VERAJA u 44. godini života.
4. VI 1971. U splitskoj bolnici u 70. godini
života umrla je STANA BRLJEVIĆ.
30. VI 1971. U Zapadnoj Njemačkoj umro je IVAN
VRNOGA. Pokopan je na groblju Sv. Ivana u Metkoviću.
18. VII 1971. Nenadano je umrla ANKA DI BELLO.
JER UMRIJESTE,
VAŠ JE
ŽIVOT SAKRIVEN S KRISTOM
U BOGA!
A KAD SE POJAVI KRIST, ŽIVOT VAŠ,
TADA
ĆETE SE I VI S NJIM POJAVITI U SLAVI.
(Kol. 3, 3-4)
S dopuštenjem crkvenih i redovničkih vlasti
IZDAVAČ:
ŽUPSKI URED SV. ILIJE — METKOVIĆ, OMLADINSKA 25,
telefon 88-218
LIST »ISKRA« IZLAZI POVREMENO
GLAVNI I ODGOVORNI UREDNIK: FRA MARIO JURIŠIĆ
UREDNICI: MARIO GABRIĆ, ANĐELKA ŠAKOTA, VICKO MUSTAPIĆ, FRA MARIO
JURIŠIĆ, ŽIVKA MARTIĆ, PERO CVTTANOVIĆ, FRA VINKO
PRLIĆ, HRVATIN JURIŠIĆ, MAJA VISKOVlĆ
NASLOVNU STRANU — ULAZAK SV. ILIJE NA NEBO — IZRADIO:
EDO PETRIĆ — METKOVIĆ
ZADNJA STRANA: IGRALIŠTE RK »MEHANIKE« IZ METKOVIĆA