Big Brother Božić
Gordan Pandža, Vjesnik 21. prosinca 2006.
Božić, nekada blagdan obiteljske intime, posljednjih se godina, u našem tranzicijskom društvu, sve više pretvara u amerikanizirani »live-show«. Skromnim kućnim jaslicama pretpostavljaju se raskošni supermarketi, polnoćka se dočekuje na »tulumima« umjesto u molitvi, mala intimna darivanja zamijenjena su rastrošnim »šopinzima«…
Božićno vrijeme
tako se sve više doživljava kao prigoda za jeftinu kupnju na rasprodaji, kao
kratki predah od cjelogodišnjih egzistencijalnih briga i uvertira u još
raskošnije novogodišnje slavlje. Jer već se uobičajilo da je vrijeme između
Božića i dočeka Nove godine prigoda u kojoj show-business cvate i to što se kod
nas intenziviralo posljednjih godina može iznenaditi samo one koji nisu vidjeli
kako se Božić već desetljećima dočekuje u »dekadentnim« metropolama »trulog«
Zapada. To što središta i trgovi naših gradova, u božićno vrijeme iz godine u
godinu počinju sve više ličiti na scenografiju »lasvegaških« mjuzikla, samo je
danak koji plaćamo suvremenoj potrošačkoj kulturi Zapada, kojoj tako odano i ne
pitajući za cijenu hrlimo u strasni zagrljaj.
Stoga, gledano sa stajališta kršćanskog karaktera Božića, stoji primjedba
kardinala Josipa Bozanića da se Božić pretvara u promičbu svojevrsne »potrošačke
građanske religije«. Međutim, Božić je odavno prestao biti samo blagdan kršćana
i s vremenom je za velik broj građana, kako ateista i vjerski ravnodušnih tako i
onih koji se samo deklariraju kršćanima, postao izrazito sekularizirani praznik,
praznik čisto svjetovnih zadovoljstava.
Kako u današnjem vremenu sveprisutne internetizacije i panoptikuma elektroničkih
medija, ljudska intima sve više gubi na vrijednosti a glorificira se i idolizira
narcisoidni egzibicionizam, tako je i Božić konzumističkoj većini zanimljiv samo
kao scenski spektakl pod šarenim svjetlima, s raskošnom koreografijom i bučnom
pozadinom, koji naprosto bombardira sva osjetila iz svih raspoloživih oružja.
Zaista, koga takav senzualistički Božić može ostaviti ravnodušnim: ili će vas
oduševiti ili će vam se zgaditi na prvi pogled. Poput polubizarnog-polubanalnog
live-showa Big Brother.
A kako stvari s njime stoje ubuduće bismo vlastitu obiteljsku proslavu Božića
lako mogli pratiti direktno »online«, u režiji, produkciji i aranžmanu Velikog
brata s malih ekrana. I sve to po pretplatnoj cjeni.
|