Iako se zasigurno odavna znalo da se na mjestu današnje
crkvice Sv. Vida u Vidu nekada nalazila velika
starokršćanska bazilika prva istraživanja počet će tek
sedamdesetih godina XX. st. Možemo špekulirati kako ni u
prvoj ni u drugoj Jugoslaviji nije bilo sluha za
hrvatsku spomeničku baštinu, još k tome i kršćansku.
Prva istraživanja proveo je 1972. Nenad Cambi iz
Arheološkog Muzeja u Splitu. Nastavak je uslijedio tek
1990. i 1993. kada je pod vodstvom Emilija Marina
istražen cijeli lokalitet. U javnosti je naročito
odjeknulo otkriće krstionice (1992.) sa dobro očuvanim
krsnim zdencem. Arheolozima su posao ometale nepovoljne
vremenske prilike te neriješeni vlasnički odnosi koji su
dijelom sprječavali iskapanja. Usporedo sa
istraživanjima starokršćanske bazilike tekla je i obnova
crkve Sv. Vida izgrađene većim dijelom na temeljima
bazilike. Iako je na lokalitetu pronađeno relativno malo
predmeta koji su često bili u izmiješanim slojevima
došlo se do nekih značajnih odgovora. Strokršćanska
Narona je pred svoju propast imala tri bazilike,
ovu koja je istražena i takozvane baziliku u Erešovim
barama i baziliku u vodovodu. Naziv prve je jasan, a
druga je ime dobila po novobarbarskom činu prokapanja
trase regionalnog vodovoda Neretva-Pelješac-Korčula
kada je bagerima prokrčen put kroz vlastito povijesno
naslijeđe. No, ništa novoga.
Dok je bazilika u Erešovim barama (na slici gore)
djelomično otkopana, bazilika u vodovodu je zatrpana
(ponovno vlasnički odnosi) i na sigurnome čeka bolja
vremena.
Bazilika na mjestu sadašnje crkve Sv. Vida izgrađena je
u V. st., a po tlocrtu ostataka temelja dade se
rekonstruirati i njezin izgled za kojeg stručnjaci kažu
da je jako utjecao na oblik crkava građenih u to doba po
Bosni i Hercegovini koja je tada bila u
sklopu provincije Dalmacije. Sve to govori o značaju
koji je na ovim prostorima imala Narona.
Na slici dolje mogu se vidjeti istraženi temelji
bazilike sa sivo ucrtanim tlocrtom crkve Sv.
Vida. Bazilika je bila jednobrodna, dimenzija 25x30 m.
sa polukružnom apsidom na istoku i narteksom na zapadu.
Aneksi na sjeveru i jugu davali su joj izvana privid
crkve sa tri lađe.
Unutar sjevernog aneksa (sada sjeverno od crkvice Sv.
Vida) otkriven je 1992. starokršćanski baptisterij
sa osmerokutnim zdencem koji je ostao u dobru stanju.
Zdenac dubine 115 cm ima dva stubišta u smjeru
sjever-jug. Unutrašnjost zdenca je ožbukana sa vrlo
kvalitetnim imitacijama mramora karakterističnih za to
doba. Zdenac je značajan po tome što se radi o jedinom
poznatom krsnom zdencu u Dalmaciji koji je oslikan
raznobojnim mramorom. Kako su pronađeni i ulomci
stupa ciborija (dolje lijevo) moguće je zamisliti njegov
vjerojatni izgled (dolje).
Krstionički kompleks sastojao se od tri dijela, što
odgovara trima fazama obreda krštenja: odlaganju odjeće
i egzorcizmu, uranjanju u vodu i krštenju te oblačenju
bijele odjeće i sv. potvrdi. Mogući smjer kretanja
novokrštenika prikazan je na slici dolje.
|
|
Krsni
zdenac koji je zbog niska i vodoplavna tla morao
ostati pod zemljom, i njegova replika (desno)
|
Ova istraživanja riješila su još jedno pitanje. Radi se
o starosti sadašnje crkvice Sv. Vida. Potvrde o
naronitanskoj biskupiji imamo sa crkvenih sabora u
Saloni 530. i 533. Biskupija je graničila sa
salonitanskom i epidaurskom biskupijom, ali je nekoliko
godina kasnije između nje i salonitanske osnovana nova
biskupija sa sjedištem u današnjoj Makarskoj što može
biti naznaka opadanja važnosti Narone. Je li crkva
preživjela provale tijekom velike seobe ne zna se.
Moguće je da su u njoj ostali redovnici koji su
nastavili širiti kršćanstvo među pridošlim Hrvatima. Kad
bi se radilo o kontinuitetu djelovanja do srednjeg
vijeka onda bi na lokalitetu moralo biti pronađeno više
predmeta iz tog razdoblja. Kako god bilo i što se
događalo tijekom najmračnijeg razdoblja ranog
srednjeg vijeka ne utječe na pretpostavku o prestanku djelovanja ove crkve sve do srednjeg vijeka. Ključ
leži u srednjovjekovnom groblju iz XIV. i XV. st. koje
je djelomično istraženo početkom sedamdesetih prošlog
stoljeća, a sada u potpunosti.
Osim antropoloških
potvrda o starosti groblja, sam razmještaj grobova
(vidi gore) odbacuje mogućnost da su bazilika, a ni sadašnja crkva
bile ujedno i grobljanske crkve, tj. da su ukopi
obavljani tijekom aktivnog postojanja crkava. Iz
priložene slike jasno se vidi nered pri odabiru mjesta
ukopa koje se nikako ne može povezati sa arhitekturom
bilo koje crkve. Stoga se nameće zaključak da je groblje
nastalo na razvalinama bazilike kada je sjećanje na nju
već potpuno nestalo. Isto tako "nova" crkva je
mogla biti izgrađena na temeljima stare kada je potpuno
izblijedio spomen na ukopane u srednjovjekovnom groblju. Porastom turske opasnosti lokalno stanovništvo moglo je
napustiti svoje nastambe u Vidu čime je groblje izgubilo
funkciju. Napušteno mjesto mogli su naseliti prebjezi sa
turskog područja kojima ovi zapušteni, a možda i
poplavama zatrpani, grobovi nisu ništa značili.
Pridošlice su temelje stare bazilike izabrale za logično
mjesto gradnje nove crkve. Ako je crkva građena nakon
što su se Turci početkom 16. stoljeća utvrdili u Kuli Norinskoj,
nekoliko kilometara od Vida, graditelji crkve Sv. Vida
morali su i pravno iskoristiti temelje stare crkve, jer
je turski zakon zabranjivao podizanje novih crkava na
mjestima gdje ih prije nije bilo. Možda je upravo to
bilo presudno u odabiru lokacije. Dimenzije i izvedba
nove crkve govore o skromnim mogućnostima investitora i
graditelja.